Kép-párok rovatunkban - a világhírű divat-képpárokat bemutató bejegyzésünk második részében - ismét olyan divatfotókat mutatunk, melyeken napjaink híres fotósai tisztelegnek az egyetemes fotótörténet ikonikus divatképei előtt. A képpárokra kattintva újabb fotókat találtok.
Helmut Newton német fotográfus jellegzetes lesifotós stílusával termékeny fotográfiai életművet teremtett, amellyel megváltoztatta a 20. századi divatfotózást. Newton bizalmas barátját, Elsa Peretti manökent és ékszertervezőt gyakran meztelenül fotózta. Azonban Newton egyetlen egyet sem publikált ezekből az aktfotókból Peretti kérésére, aki ragaszkodott hozzá, hogy a közzététellel várjon apja haláláig. Newton 1975-ben olyan képet publikált Perettiről, amelyen a manöken Halston által tervezett playboy nyuszi ruhában a csillogó New York-i várossziluettel a háttérben látható. Newton felvételét Mario Testino fotográfus a Vogue 2010. márciusi száma számára Elsa Peretti szerepében Tina Fey-jel és a nyuszifülek helyett Miki egér fülekkel alkotta újra.
A képre kattintva Helmut Newton egyik híres aktfotójának történetét ismerheted meg.
![fashion002.jpg](https://m.blog.hu/ma/maimanohaz/image/kepparok/fashion002.jpg)
Richard Avedon a második világháború utáni nők képét valószínűtlenül elegáns nők fotóival segített definiálni, akik Avedon jellegzetes színpadias stílusában, mesterkélten pózolnak. Avedon egyik legismertebb fotója a „Dovima az elefántokkal", amelyen Dovima, a csúcsdivat szerint öltözött manöken 1955-ben a párizsi Téli cirkuszban (Cirque d’Hiver) látható. A brit Vogue magazine 1992. márciusi számában Eric Boman „Ó, Marokkó!” című vezércikke ugyan nem közvetlenül az előbbi képre utal, de a témája hasonló.
Richard Avedon képeit a fotóra kattintva találod.
![fashion001.jpg](https://m.blog.hu/ma/maimanohaz/image/kepparok/fashion001.jpg)
Melvin Sokolsky gyakran szürreális hatásra törekedett és divatfotósi munkásságában az arányokkal, a perspektívával és a photoshop előtti trükkökkel játszott. Sokolsky a Párizsban üvegbuborékban lebegő lányok sorozatával vált ismertté, amelyet a Hieronymus Bosch Gyönyörök kertje című fantasztikus festményén látható üvegbuborékba zárt pár ihlette. Annie Leibovitz fotográfus a „Zoolander, a trendkívülit” ünnepelve a szatirikus film komikus színész-rendezőjét, Ben Stillert a Vogue 2001. októberi számának „Vicces arcai” között Sokolsky stílusában fotózta.
Annie Leibovitz képeit szerelméről Susan Sontagról a képre kattintva találod.
![fashion003.jpg](https://m.blog.hu/ma/maimanohaz/image/kepparok/fashion003.jpg)
Phil Stern fotográfus leginkább Marilyn Monroe-ról és James Dean portréiról vált ismertté, témái a háborús fronttól Hollywoodig széles skálán mozogtak. Dean korai halálának évében Stern a pulóvere nyakából kikukucskáló színészt, talán titokzatos személyiségére utalva fotózta. A The New York Times T Magazine Style Men’s Fall Fashion (őszi férfidivat) 2013. évi számában Hedi Slimane fotográfus és Saint Laurent-divattervező Justin Timberlake-et hasonlóan fényképezte, amint pulóveréből a külvilágra kikukucskál.
A koporsóban lefényképezett James Deanről készült sorozatot a képre kattintva találod.
![fashion004.jpg](https://m.blog.hu/ma/maimanohaz/image/kepparok/fashion004.jpg)
1955-ben Norman Parkinson angol fotográfus, aki a háború utáni képein a csúcsdivat csillogó aranykorát dokumentálta, Audrey Hepburnt rózsaszínű ruhában fuksziaszínű virágok háttere előtt fényképezte. Tim Walker a Miss Dior Cherie 2013-as parfüm reklámkampánya számára Natalie Portmant hasonlóan rózsaszínű Dior ruhában és a rózsaszín különböző árnyalataiban pompázó virágfal előtt állva, talán Parkinson képére utalva örökítette meg, de anélkül, hogy Portmant egy mai Hepburnnek szándékozta volna beállítani.
A Hepburnről készült sorozat további két képkockáját a képre kattintva találod.
![fashion005.jpg](https://m.blog.hu/ma/maimanohaz/image/kepparok/fashion005.jpg)
A fotóriporteri és sportfotós háttérrel rendelkező Munkácsi Márton magyar fotográfus a spontán mozgásban lévő modellek divatfotózásának úttörője volt. A pocsolya ugró című képét a Harper’s Bazaar magazin 1934-ben közölte, amely a divatfotózás egyik legismertebb képévé vált. 1957-ben Richard Avedon, aki a divatfotózást szintén dinamikusan aktív képekkel forradalmasította, tisztelettel adózott Munkácsi fotója előtt a Homage to Munkacsi című képpel, amely a Harper’s Bazaar magazin szeptemberi számában jelent meg és Carment, a manökent Pierre Cardin kabátban ábrázolja.
Munkácsi 1933-ban készült ikonikus portréjának történetét a képre kattintva találod.
![fashion006.jpg](https://m.blog.hu/ma/maimanohaz/image/kepparok/fashion006.jpg)
Amikor a klasszikus ihletésű és egyenes szabású szövetruhák jöttek divatba, a fotográfia is a neoklasszikus esztétikát követte. Ez utóbbi fotográfiai stílus fő képviselője George Hoyningen-Huené volt, aki beállításait gyakran görög oszlopok és klasszikus építészeti elemek közé helyezte. Hoyningen-Huené leginkább fürdőruhában sztoikusan pózoló modelleket ábrázoló képeiről ismert, amelyek az atlétikus testet ünnepelték és a klasszikus szobrokra utaltak. Kétségtelen, hogy az orosz születésű fotográfus legismertebb 1929-es fotója ihlette Mikael Jansson „Olympia” vezércikkének képeit az Interview Magazine 2012 májusi számában.
Hoyningen-Huené Greta Garbóról készített portréját a képre kattintva találod.
![fashion007.jpg](https://m.blog.hu/ma/maimanohaz/image/kepparok/fashion007.jpg)
A Romanoff étterem, a hollywoodi aranykor sztárjainak zártkörű táncos vacsorázó helye szolgált helyszínül a felejthetetlen képhez, amelyen az olasz bombázó, Sophia Loren amerikai vetélytársát, Jayne Mansfieldet méregeti és közszemlére tett túlzott dekoltázsát rosszallóan szemléli. Az 50-es évek összes bombázója közül kétségtelenül Jayne Mansfield volt a legszégyentelenebb, több tucat alkalommal pózolt a Playboy számára, ahol nem nagyon leplezte bájait. A híres jelenetet többször is újraalkották, legutóbb a „Modern család” filmvígjáték-sorozat „Én, a kém” című 2014. februári epizódjában. Ebben a változatban Mansfield szerepét Sofia Vergara játssza, akinek mély nyakkivágására Julie Bowen vet elítélő pillantást.
Sophia Loren visszaemlékezéseiből a világhírű fotó történetét a képre kattintva ismerheted meg.
![fashion008.jpg](https://m.blog.hu/ma/maimanohaz/image/kepparok/fashion008.jpg)
Castiglione grófnőjét a francia második császárság legszebb asszonyának tartották, aki már a szürrealizmus előtt hatvan évvel szürrealista, III. Napóleon szeretője és Pierre-Louis Pierson társasági portréfényképész alkotásainak állandó szereplője volt. A grófnőt elbűvölte saját szépsége, nagy örömét lelte a fényképezkedésben, egyes testrészeit Pierson gyakran külön, tőle elvonatkoztatva fotózta. Egyik legismertebb fényképén Scherzo di Follia grófnő egy üres képkeretet tart a szeme elé, amelyen keresztül tiszteletet parancsolóan néz. A Vogue magazin 1951. májusi számában Richard Rutledge fotográfus a grófnő előtt adózott tisztelettel Carmen Dell’Orefice modellről készített képével, aki egy hasonlóan ovális képkereten keresztül néz.
A divatfényképezés történetének legelső fotómodelljéről a képre kattintva olvashatsz.
![fashion009.jpg](https://m.blog.hu/ma/maimanohaz/image/kepparok/fashion009.jpg)
Erwin Blumenfeld német fotográfus dadaista háttere kollázsszerű képein és fotómanipulációin szemmel látható. Blumenfeld 1945-ös Harisnyás aktja (Nude in Stockings) Guy Bourdin francia fotográfus alkotásai előfutárának tekinthető. Bourdin egyik legismertebb képévé 1979. tavaszi reklámkampánya vált, amely alkotásaira jellemzően Charles Jourdan cipőket viselő testnélküli lábakat ábrázol.
A divatfényképezés történetéről a képre kattintva olvashatsz.
![fashion010.jpg](https://m.blog.hu/ma/maimanohaz/image/kepparok/fashion010.jpg)
(forrás: partnouveau.com)
A világhírű divatképpárokat bemutató sorozat első részét - 10 másik legendás képpárral - ITT találod.