Munkácsi Márton - akit a korabeli sajtóhírek szerint a „világ legnagyobb élő fotóriporterének” vagy „a világ legnagyobb nő-fényképezőjének” neveztek - dinamikus fotográfiáin az emberek átszáguldanak a modern életbe. Ő maga is valódi huszadik századi tempóban élt és fényképezett, miközben egyviharosan változó világgal szembesült. 1934. május 18-án érkezett meg az Olympic óceánjáró New Yorkba, fedélzetén a 38. születésnapját ünneplő Munkácsival, majd nem sokkal később aláírta szerződését a Harper’s Bazaarral. A harmincas években ő készített először divatfotókat természetes környezetben, mozgásban lévő modellekről, amivel iskolát teremtett.
A múlt hét legnépszerűbb fotójának Munkácsi Márton 1934-ben készült „pocsolyaugró” ikonikus képét választottátok. 23 évvel később, 1957 augusztusában Richard Avedon tisztelgett a formabontó divatfotó előtt, mikor Párizsban Pierre Cardin felkérésére elkészítette a Carmen (Homage to Munkacsi) című fotóját.
Az esőben szökkenő emberek látványa a fényképezés 20. századi történetében más fotográfusokat is inspirált, és nem csak a divatfényképezés területén. Henri Cartier-Bresson - aki Munkácsi egy fotója miatt kezdett el komolyabban érdeklődni a fényképezés iránt - már 1932-ben elkészítette mára már világhírűvé vált fotóját a témában.
Mai bejegyzésünkbe az utcai fényképezés híres, pocsolyaugró képeiből válogattunk.
Fotó: Wolfgang Suschitzky: Charing Cross Road, London, 1937
Fotó: Rui Palha: Részlet az Esős napok című sorozatból, Lisszabon, 2000-es évek
Fotó: Friedrich Seidenstücker: Pfützenspringerin am Bahnhof Zoo Berlin, 1930-as évek
Fotó: Willy Ronis: Place Vendôme sous la pluie, Paris, 1947
Fotó: Lothar Reichel: circa 1970
Fotó: Sabine Weiss: Párizs, 1957
Fotó: Hulton Collection: Jumping the puddle, Hyde Park, London, 1939
Fotó: Louis Faurer: Leap over Puddle in 1960, Keystone/Getty Images
(forrás: faciepopuli.com; leclownlyrique.wordpress.com)
Variációk rovatunk korábbi tematikus válogatásait ITT találod.