A Marc Walter magángyűjteményében újra felfedezett Photochrom és Photostint képes levelezőlapokat 1888 és 1924 között a Detroit Photographic Company készítette. Az első színes fényképeket az Egyesült Államokról az autokróm eljárást csaknem 20 évvel megelőző fotolitográfiával készítették.
Hirtelen mindenki számára életre keltek a kontinens színei. A Grand Canyon meleg okker és barna színei, Atlantic City csillogása nemcsak azoknak adott vizuális élményt, akik már jártak ott, hanem egyúttal minden amerikai számára is. Ezek a felfedezés és a kaland érzésével átitatott képek utazásra visznek minket a különböző népekkel benépesített helyeken és az időn át. Elvisznek minket Észak-Amerika hatalmas és változatos tájaira, ahol számos közösséggel találkozhatunk és mindenekelőtt visszarepítenek minket a több mint egy évszázaddal ezelőtti Újvilágba. A Detroiti Fotós Társaság fényképészeinek színezett fotói a Taschen kiadó gondozásában a 2014-ben megjelent An American Odyssey című albumban is helyet kaptak.
Az An American Odyssey (Egy amerikai Odüsszeia) című könyv bevezetőjében ez áll: „Tehát itt van a Grand Canyon színesben több mint tíz évvel azelőtt, hogy a Lumière-fivérek feltalálták volna az autokróm eljárást . . . . A Grand Canyont az 1850-es évek elején fedezték fel és az amerikai kormány által 1860–70-ban szervezett tudományos expedíciók 1895-ig már lefényképezték: Timothy O’Sullivan, J.J. Fennemore, William Bell, William Henry Jackson és John K. Hillers már fekete-fehér képeket készítettek a kanyonról. Azonban a Grand Canyon vörös, barna, okker és a napégette rétegein fehér színei a néhány kiválasztott kivételével mindenki számára ismeretlenek maradtak. A Henry Miller által az „indiánok földjének” nevezett vidék színei W. H. Jackson fotokrómjai révén első ízben tárultak fel a világ számára."
A színezési eljárást egy svájci nyomdacég találta ki és árulta világszerte. Amerikában a Detroiti Fotós Társaság szerzett licenszt a technikához, és 40 ezer negatívból álló gyűjteményüket kezdték el kiszínezni a különleges eljárás segítségével. A technika tökéletlensége az utcaképeken látszódik igazán: minden ház szinte egyforma színű és minden ember hasonló árnyalatú kabátot visel. Ez azért van, mert az eljárással nem lehetett a valódi látványt visszaadni, csak közelítő színeket lehetett a különböző fényerősségű árnyalatokhoz rendelni. Ezek a képek ma azért számítanak különlegességnek, mert a technikát viszonylag hamar leváltották az autokróm eljárások, amik sokkal egyszerűbben produkáltak színes végeredményt. - olvashatjuk az index.hu oldalán.
Az utólag színezett ikonikus, fekete-fehér fotókból ITT találsz egy válogatást.
(forrás: mymodernmet.com; taschen.com; time.com; index.hu)
Albert Kahn fotósai 1909 és 1931 között 72 000 színes fotót készítettek, ezzel felbecsülhetetlen értékű gyűjteményt hagytak az utókorra, hiszen a száz évvel ezelőtt készült képek színesben mutatják meg azt a világot, amit mi csak főként fekete-fehérben ismerünk. A gyűjtemény színes fotóiból ITT találsz egy válogatást.