Elhunyt Baranyay András (1938-2016)

2016. június 21. Mai Manó Ház

2016. június 20-án hosszantartó, súlyos betegségben meghalt Baranyay András, a kortárs magyar művészet egyik legjelentősebb alakja. Az 1938. április 23-án született Baranyay 1965-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Főiskolán. Kezdetben litográfiákat, majd vegyszerrel manipulált vagy színezett fényképeket, önarcképeket készített. 1992-től a Magyar Képzőművészeti Főiskola tanára, 1999-ben Kossuth-díjat kapott.
Baranyay András rokonítható a festőként vagy grafikusként számon tartott Bak Imrével, Váli Dezsővel, Pásztor Gáborral, ugyanakkor különbözik is tőlük, hiszen azon túl, hogy fotózik és grafikáihoz, kőrajzaihoz, vegyes technikájú műveihez is gyakran használ fel ezüst alapú „nyersanyagot”, a fotografálás sokáig a kenyérkereső munkáiban is fontos szerepet kapott. Emellett tagja volt az Első Alkotócsoportnak, bemutatkozott nálunk a Mai Manó Házban (utoljára idén állítottuk ki képeit az Alföldi Róbert fotógyűjteményét bemutató kiállításunkon), és szorosan kötődik az Esztergomi Fotóbiennáléhoz is. 

baranyayonarckep.jpgFotó: Baranyay András: Önarckép, 1960-as évek

Baranyay a Kisképzőben töltött diákévekre és a fényképezéssel kapcsolatos első élményeire így emlékezett vissza egy interjúban:
"Pedig már fényképezgettem, kimentem az öcsémmel Zsámbékra, gyalog, ahol az apám gépével fotóztunk. Vettem hívót, a fürdőszobában hívtam elő a filmet. (Apám is fényképezett, szegény, mire az állatkertben mindent beállított, és exponált, a víziló elsétált, csak a farka látszott a képen.) Egy kicsit később, a Főiskolán kezdtem el igazán fényképezni. Ugyebár én festő szakon végeztem, és az osztályban egyedüliként nem jártam a fakultatív tanár szakra. Volt két tanár rokonunk, akiket nem nagyon szerettem, ezért nem akartam tanítani. Már az államvizsgára készültem, amikor egy osztálytársnőm megkérdezte, hogy miből fogok élni. Én is szocreál képeket fogok festeni megrendelésre? Akkor esett le a húszfilléres: tényleg, miből fogok élni? Azt mondta ez a lány, hogy menjek el restaurátornak, az elég jó szakma, mondtam, jó. Beadtam egy kérvényt, hogy szeretném elvégezni a hároméves restaurátori szakot. Mivel a restaurálás munkafázisait folyamatosan dokumentálni kell, a fényképezést is alaposan meg kellett tanulni." 

A fotóra kattintva a Vintage Galéria 2010-ben megjelent Baranyay András munkáit bemutató kiadványát lapozhatod át. 

baranyayvintage.jpg

(forrás: fotomuveszet.net; maimano.hu)

Nyugodjék békében!

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása