Az 1973-as születésű Ujvári Sándor nem csak az érzékeny és egy-egy társadalmi, szociális problémát az elejétől a végéig körüljáró fotóesszéivel, vagy kecskeméti kötődésével, hanem a fotográfia területén kifejtett állhatatos munkájával, odaadó közösségteremtő aktivitásával is hamar a múzeum látókörébe került.
1999-től 2011-ig a Kecskeméti Fotókör vezetője, és ezzel egy időben a mára már országos jelentőségre szert tett Bugaci Kontakt Fotográfiai Alkotótábor egyik létrehozója, aktív fenntartója és alkotója is. Ujvári már csak azért is különlegesnek mondható, mert a „száguldó riporteri” szerep mellett komoly időmennyiséget szán a körülményes, meditatív elmélyülést igénylő, archaikus technikák használatára.
Habár egy majdnem negyed évszázados fotóriporteri karrier képegyüttese alapjában megérett egy átfogó, és a fotográfus érdeklődését, technikáját, képi világának egységességét, változásait elemző és azokat bemutató tárlat képanyagának, mégis lemondtunk erről, és a hétköznapok hívószóra építettük fel a tárlat koncepcióját, Sándorral egyetértésben.
Ez a megoldás azért is szükségszerű, mert a két évtizeden keresztül létrejövő, nagyrészt a Magyar Távirati Iroda és a Szabadföld hetilap megbízásából létrehozott „életmű” túlságosan széttartó: számos fontos, de számos érdektelen politikai, társadalmi esemény került megörökítésre, amely képes eltakarni egy fotográfus tehetségét.
A különböző helyeken, időben és céllal létrehozott sorozatok képeiből csak a kiállítás kedvéért összeállított, Hétköznapok című, 21 képes válogatás szegélyezi a hat darab, egymással párbeszédben álló, önálló egységeket képező riportokat. A szándékunk a szerkesztéssel, és a kiemelt sorozatok közötti összefüggések bemutatásával kifejezetten az, hogy a számtalan, sok esetben hétköznapi rutinmunkának tűnő riporteri megoldásokból egy sajátságos víziót mutassunk be a Kecskeméthez közeli, olykor távolabbi vidék mindennapjairól. A válogatáson keresztül remélhetőleg megtapasztalhatóvá válik a fotográfia azon alakváltoztató képessége, amely egyike számos zavarba ejtő tulajdonságainak: a hírtolmácsolás szándékával létrejött fotósorozatok kontextusból történő kiszakításával azok művészeti kvalitásainak előtérbe kerülése.
Mindezek mellett úgy gondoljuk, hogy ebből a szelekcióból hiteles kép kapható az ezredforduló utáni közép-magyarországi vidék áldatlan és áldott állapotairól: az idénymunkások mindennapi sárbaragdtságáról, a tanyasi nyugdíjasok gyakran szívszorító hétköznapjairól, a csettegőikkel büszkén pózoló gazdálkodókról. A Bács-Kiskun megyei tanyavilágban ma is szorgosan leveleket kézbesítő lovaspostás, az élelmiszerrel a megyét járó mozgóboltos vidéki idilljén túl a menekültválság gyomorszorító poklába is betekintést ad a kiállítás. Ezzel párhuzamosan pedig megmutat egy nagyon sajátos, minden technikai tudás birtokában lévő alkotói szellemiséget, amely láthatóvá teszi a hétköznapok mélyén nyugvó láthatatlan drámákat. - írta Tóth Balázs Zoltán kurátor, a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeumban megrendezett kiállítás ajánlójában.
(forrás: fotomuzeum.hu)
A kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeumban megrendezett kiállítás megtekinthető 2018. augusztus 18-ig, vasárnap és hétfő kivételével naponta 12-17 óra között.