Andy Warhol 1960-ban újságokból és képregényekből készített festménysorozatot. E munkái kirakatdekorációként jelentek meg az 57. utcai Bonwit Teller áruházban 1961 áprilisában, de egyetlen nagy múltú galéria sem fogadta be. Warhol az egyik barátja tanácsára elkészítette első dollárbankókat és Campbell-féle leveskonzerveket ábrázoló festményeit. Majd Marilyn Monroe eredeti fényképek alapján alkotott portréi következtek. A Campbell-féle leveskonzerveket 1962-ben állították ki Los Angelesben, ősszel pedig a New York-i Stable Galériában nyílt nagy sikerű tárlata. A Keleti 47. utcában The Factory (Gyár) néven új műtermet nyitott, és barátai segítségével már tömegesen állította elő selyemszitanyomatos képeit. Műterme megtelt transzvesztitákkal, homoszexuálisokkal, az underground élet domináns egyéniségeivel. Ez a Gyár fénykora: "Ezüstgyárnak" nevezték, mert a fal alufóliával volt borítva. Ez volt Warhol "2. Gyára".
Warhol 1963-ban körülbelül évi 100 dollárért bérelte ki az emeletet. A Factory gyorsan népszerűvé vált New York kulturális elitje körében, akikhez gyorsan csatlakoztak a bohémok társaságát kedvelő, a legújabb művészeti irányzatok termékeit gyűjtő, excentrikus gazdagok is. A Factory rendszeres látogatói közé tartozott Bob Dylan, Truman Capote, Mick Jagger, Jim Morrison, Salvador Dalí, Marcel Duchamp, Allen Ginsberg, Iggy Pop, William S. Burroughs, Fernando Arrabal, Liza Minelli, a száműzött iráni sah és felesége, Henry Geldzahler, New York kulturális komiszárja, John Lennon, Diana Ross, Brigitte Bardot, Michael Jackson, Norman Mailer, Tom Wolfe, később David Bowie is.
Richard Avedon 1969. október 30-án készítette el a Gyár tagjainak legismertebb közös (nyilván nem teljes) csoportképét, mely 2010-ben a Christie's egyik árverésén 301.000 euróért (több mint nyolcvanmillió forintért) került leütésre.
Mai bejegyzésünkben a PRIDE tiszteletére ezt a képet mutatjuk meg.
(forrás: wikipedia.org; artportal.hu; christies.com)
Avedon világhírű portréiból ITT találsz egy válogatást.