A múlt szabadsága - Válogatás Alföldi Róbert fotógyűjteményéből. „Neoavantgárd fotóművészet Magyarországon az 1960-as évektől napjainkig” című kiállításunk zárónapján, 2016. április 10-én a Mai Manó Ház Napfényműtermében Alföldi Róbert és Winkler Nóra beszélgetett a kiállítótereinkben akkor látható Alföldi-fotógyűjteményről.
Fotó: Németh Dániel: Alföldi Róbert a Mai Manó Házban, 2016A legkevesebb, amit a gyűjteményről mondhatunk, hogy hiánypótló. Nincs ma Magyarországon egyetlen intézmény sem, amely ekkora (több mint ötszáz mű), ennyire szisztematikusan és egyúttal a minőségre érzékenyen fölépített gyűjteménnyel rendelkezne a magyar neoavantgárd fotóművészetről, illetve a képzőművészek fotómunkáiról. A gyűjtemény további jelentősége, hogy sok lappangó felvételt, kallódó képeket, kópiákat kutatott fel és talált meg, s mentett meg a pusztulástól. Műalkotások ezek, melyek történetesen fotográfiai eszközök és eljárások révén születtek meg, művészi céllal, s közös bennük a (fotó)művészetkritikai attitűd és az új fotónyelvi eszközök kikísérletezésének igénye, mely ezekben az években nem csupán Magyarországon vált fontossá: igazi szinkronitás figyelhető meg a nagy „művészeti központokban” is meghatározó irányokkal. Több generáció alkotásain keresztül nézhetünk vissza a múltba, s láthatjuk, hogy a vasfüggönyön kívül és belül is, ugyanúgy az önmeghatározás vagy önmegismerés nagyon nehéz, rögös, néha akár ijesztő útját járta a világ.
Az alábbi beszélgetés a Mai Manó Online Foteóegyetem részeként látható most a blogunkon.
Hamarosan újabb előadással jelentkezünk. Nézd meg a már elérhetőket is!