Erik Kessels több élete - Új kiállítás a Mai Manó Házban

2019. május 22. Mai Manó Ház

Ezt a kiállítást lehetetlen mosolygás nélkül megtekinteni és közben a bemutatott projektek elgondolkodtatnak is minket, szóval az új kiállításunkért - mely 17 projekten, több száz képen és installációkon keresztül vezet végig - ismét megéri ellátogatni hozzánk a Mai Manó Házba! 

Erik Kessels saját magát egyfajta vizuális régészként értelmezi, akinek a feladata felszínre hozni rejtőzködő, de értékes amatőr képeket, felfedezni a történetet mögöttük, és új kontextusba helyezni őket.
"Elsősorban nem a fotó érdekel, hanem a mögötte húzódó történet" - hangsúlyozta Kessels a megnyitón, ahol arról is beszélt, hogy a dizájn- és reklámszakmában minden képnek tökéletesnek kell tűnnie, de személyesen, művészként mindig a tökéletlenség, az emberi vonás keresése köti le a figyelmét. A holland művész a 2000-es években fedezte fel, hogy egész emberi sorsok hevernek mindenféle ócskásoknál, bolhapiacokon fillérekért árult, elfeledett családi albumokban. Ezeket kezdte el gyűjteni és újraértelmezni.
A kiállításon bemutatott projektek közül az egyik személyes kedvencem egy New Yorkban talált albumból származó sorozat, amelyen egy család fekete kutyájáról készített képek szerepelnek. Erik Kessels elmesélte, hogy a család a fotográfia egyik legnagyobb kihívásával küzdött, azzal, hogy miként lehet jól lefotózni egy fekete kutyát. A kutya a legtöbb fotón szinte felismerhetetlen, csak egy sötét foltként jelenik meg, ám az egyik utolsó felvételen véletlenül túlexponálták a képet, ezért láthatóak végre először az állat vonásai.
A hibákban rejlő szépség érdekel - mondta el Erik Kessels, aki szerint egy elrontott fotó sok esetben érdekesebb, feszültebb hatást kelt, mint egy technikailag jól sikerült.
Kessels legtöbbször talált képekkel dolgozik, de néhány esetben a saját felvételeit is felhasználta. Ilyen kivételes sorozat a saját gyerekeiről készült gyűjtemény: megbeszélte a három gyerekével, hogy amikor megütik magukat, vagy elered az orruk vére, először forduljanak hozzá, ő pedig lefotózza őket.
A családi fotók általában propagandaképek, mintha reklámok lennének a tökéletes családi életről. Ezzel szemben ezeken a képeken olyan családi pillanatok láthatóak, amelyeket az emberek nem szoktak dokumentálni, pedig meg lehet látni bennük a szépséget - mondta el. Hozzátette: a gyermekei nagyon szeretik és szépnek találják a felvételeket.

A holland művész, formatervező, kurátor Erik Kessels nevét érdemes a magyar közönségnek megjegyezni. A Mai Manó Házban bemutatott Erik Kessels több élete című kiállítás tizenhét projekten és egy sok száz képet felvonultató és teljes tereket elfoglaló installáción keresztül vezet végig az alkotó fotográfiai életművén. A kiállítás különlegességét és annak fontosságát növeli, hogy Kessels három új művének ősbemutatójára is sor kerül a Mai Manó Házban. Először és csak a tárlaton látható a művész egy új videómunkája, továbbá a nagyközönség megismerheti két új fotókönyvét: a kifejezetten Budapesthez kötődő Budapest Beauties, és a Hórusz Archívum közreműködésével összeállított legújabb kiadványa az In almost every picture című sorozatban.

Pályája húsz éve alatt Kessels az úgynevezett „talált fotográfia” műfajának egyik legfőbb, megkerülhetetlen hivatkozási pontjává nőtte ki magát, sőt a Time Magazine vizuális varázslónak nevezte. Új fényképek készítése helyett legtöbb projektjéhez már meglévő fotográfiákat hasznosít újra, saját mozaikjainak alkotóelemeiként. Kessels kamera, sőt, objektív nélküli fotós: alkotói gyakorlatában a fotográfia ready-made elem, amelyet a művész helyez új kontextusba. Az eredmény afféle kép-semleges megközelítés, melynek során nem bővül a már-már mindent kiszorító, napról napra exponenciálisan növekvő gigászi képtömeg, hanem csupán újra hasznosul az eleve rendelkezésre álló képanyag.

Az Erik Kessels több élete egy több száz képet felvonultató kiállításon keresztül vezet végig a holland művész teljes fotográfiai életművén. Összességében több mint tizenhét sorozat kerül bemutatásra, valamint számos könyv és magazin. A munkáiban található fényképek a legkülönfélébb archívumokból származnak: tudományos, nyilvános-, és magángyűjteményektől, a családi albumokon át az internet végtelen képtengeréig. Az elképzelés a modern múzeum elődjeként is emlegetett Wunderkammer, azaz a „csodák kamrája” elvén alapul. Az alkotó ugyanis kifejezetten elutasít mindenfajta kizárólagos birtokviszonyt a fotókkal kapcsolatban, mivel a képeket nem ő alkotja, csak felhasználja. Emellett bevezeti a narratíva kritériumát, az életből merített – akár valós, akár fiktív – történeteket tár fel, amelyek gyakran abszurdok, provokatívak és humorosak, és távol állnak a megszokott konvencióktól.

Az Erik Kessels több élete tehát nem más, mint egy gazdag gyűjtemény. Először is, a megjelenítési módok, amelyekben a fotográfia és a design tökéletes szimbiózisban találnak egymásra: keretezett és keret nélküli képek, falon lógók és földön heverők, világító dobozok, kockák, tapéták, asztali képkeretek és diavetítések; ez a mustra egyszerre képezi minden lehetséges fotókiállítás szintézisét és egyben dekonstrukcióját. Másodsorban, a fényképfajtáké: nincs olyan műfaj, korszak vagy földrajzi tájegység, amely kimaradna Kessels mindenre kiterjedő kutatásából. Egészen a selejtekig: a hiba itt nem gondosan elkerülendő gikszer, hanem érdekes és jelentéssel teli alkotóelem. Attól válik egy fénykép különlegessé, attól telik meg élettel. Végül pedig, ez a kiállítás összegyűjti és rendszerezi a minden projektjében más-más szerepet játszó Erik Kesselst és bemutatja három új művét. Egy új videómunka és két új fotókönyve kerül prezentálásra: a kifejezetten Budapesthez kötődő Budapest Beauties, és a Hórusz Archívum közreműködésével összeállított legújabb kiadványa az In almost every picture című sorozatban. (Claudia Küssel)

A képre kattintva a kiállításon is bemutatott In Almost Every Picture (Szinte minden képen) projektjeinek képeiből találsz egy válogatást. 

Kessels 2019. május 22-én 18.00 órától előadást tart a Mai Manó Házban, ahol fellebbenti a fátylat legújabb projektjeiről és betekintést nyújt a fényképek kisajátításának rejtelmeibe. Az előadás további témája a képek szerepe korunkban, illetve a puszta fogyasztáson túlmenő befogadási lehetőségek. Bővebb információt ITT találsz az eseményről.

Erik Kessels 1966-ban született Hollandiában. Művész, formatervező, kurátor, gyűjtő, a KesselsKramer kommunikációs ügynökség művészeti vezetője; különösen érdekli a fotográfia. 1998 óta több mint 60 könyvet adott ki, főként archív fényképekből, egy részüket saját kiadója, a KesselsKramer Publishing révén, a többit pedig más kiadóknál világszerte. A 2001-ben indított Useful Photography magazin alapítója. Számos egyetemen és akadémián tanított, mint például az amszterdami Gerrit Rietveld Academy, a lausanne-i ECAL és az Amszterdam Academy of Architecture. Az arles-i Rencontres-ban Martin Parr, Joachim Schmid, Clément Chéroux és Joan Fontcuberta részvételével rendezett From Here On kiállítás társkurátora volt. 2010-ben elnyerte a magas presztízsű Amsterdam Prize of the Arts díjat. 2016-ban jelölték a Deutsche Börse Photography Foundation díjára. 2017-ben Torinóban és Düsseldorfban az addigi pályáját összefoglaló kiállítást mutattak be. Híres installációja, 24 hours photos, 2019. augusztus 4-ig látható a SF MOMA snap+share: transmitting photographs from mail art to social networks című kiállításán. 

ERIK KESSELS TÖBB ÉLETE
A kiállítás megtekinthető:
2019. május 22. - 2019. augusztus 18.
Kedd - vasárnap 12 és 19 óra között.
Hétfőn és ünnepnapokon zárva.
Kurátor: Claudia Küssel

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása