Mai Manó Online Fotóegyetem - Képes Beszéd Rédei Ferenccel

2019. szeptember 03. Mai Manó Ház

Rédei Ferenc 1944. február 28-án született Budapesten. Édesapja tisztviselő volt, édesanyja pedig eleinte egy fogtechnikusnál, majd házfelügyelőként dolgozott. Az általános iskola befejezése után 1958-tól 60-ig vasesztergályosnak tanult Csepelen. Később a MÁVAUT-nál helyezkedett el, melynek sportegyesületében már versenyszerűen sportolt. Rédei 1964-68 között a magyar úszóválogatott tagja volt. Amikor felvették a vállalathoz, megkérdezték, hogy mivel szeretne foglalkozni, azt mondta, hogy fényképezni szeretne, és az esztergályos műhelyből hamarosan átkerült a MÁVAUT üzemi lapjához. Édesapja a Felszabadulás téri Ofotért üzletben 5800 forintért vásárolt egy Rolleiflex gépet, mellyel eleinte autodidakta módon, de később már mentori segítséggel fényképezett.
Erre az időszakra így emlékezett vissza a fotográfus: „Pejtsik Jenő akkor már elég idős fotográfus mester volt, a környékünkön lakott, a Városház utcában, és amikor elkezdtem fényképezgetni, édesapám elment hozzá, és megkérte, hogy tanítgasson engem. Hetente kétszer-háromszor foglalkozott velem, megtanított az alapvető technikai dolgokra. 1964-től 68-ig voltam az úszóválogatott keret tagja, nagyon sokat utaztunk, és olyankor mindig fényképeztem. Igazi sajtómunkáról volt szó, a lakatosműhelyt kellett fényképezni, az üzemi futballcsapat meccsét, ilyesmiket. Az is előfordult, hogy valaki megkért, fényképezzek az esküvőjén, emlékszem, egy forintot kaptam képenként. Arra nagyon büszke voltam, hiszen saját, önálló munkámért kapott jövedelmem volt. A lapnál a saját gépeimet használtam, a Rolleiflex mellé vettem egy Exakta Varexet is.” 

A Balogh Rudolf-díjas, Aranytollas, Pulitzer-életműdíjas Rédei Ferenccel 2015. október 8-án Kincses Károly beszélgetett a Mai Manó Házban. Az előadást természetesen rögzítettük, így ma a Mai Manó Online Fotóegyetem új előadásában ezt a programunkat láthatjátok.
Hogyan lesz egy esztergályosból válogatott sportoló majd fotós? Miért mondja magáról, hogy nem jó fotós? Hogyan építette fel a Népszavánál és a Népszabadságnál a fotórovatot? Hogyan készült a leghíresebb Kádár János portréja? – ezekre és sok más kérdésre kaphattok választ, ha megnézitek az alábbi beszélgetést. 

 

(forrás: maimano.hu; fotomuveszet.net)

Hamarosan újabb előadással jelentkezünk, addig nézd meg a korábbiakat is!

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása