2019-ben indult rovatunkban öt olyan európai aktuális fotókiállítást ajánlunk, amely nagyszerű időtöltés és remek kulturális kikapcsolódás lehet a külföldre utazóknak. Több visszajelzést is kaptunk, (melyet ezúton is köszönünk) hogy új rovatunkkal megkönnyítettük a programkeresést, így 2020-ban is folytatjuk szubjektív ajánlónkat azokról a kiállításokról, melyeket mi is szívesen megnéznénk.
Januári témáink az ételfotózás története, a LIFE Magazine ikonikus képei, a világ legjobb fotográfusa, egy Magnumos fotóriporternő és az utcai fényképezés legendás alakja.
London, Róma, Hannover és Párizs. Ezúttal is európai városok, januárban még látható egy-egy kiállítását találjátok idei első ajánlónkban.
LIFE
2019. november 28. - 2020. február 1.
ATLAS Gallery
49 Dorset Street, London W1U 7NF
+44 (0)20 7224 4192
atlasgallery.com
1936. november 23-án lépett be a képeslapok piacára Henry Luce a megújult LIFE magazinnal, melyet előtte egy humoros, családcentrikus kiadványként tartottak számon. Akkoriban ez volt az első, teljes egészében fotókra épülő hírújság, amely teljesen újraértelmezte a hírfotó szerepét az újságírásban. Tematikájában a LIFE - neves fotóriportereinek köszönhetően - mindig exkluzív tartalmakkal rukkolt elő, Alfred Eisenstaedt híres csókfotójától Robert Capa normandiai partraszállásról készült sorozatáig a legmegrendítőbb és legelképesztőbb pillanatokat tárták nyilvánosság elé.
Az Atlas Galleryben megrendezett kiállítás sajtóképeit a fotóra kattintva találod.
Inge Morath: La Vita. La Fotografia.
2019. november 30. - 2020. január 19.
Museo di Roma in Trastevere
Piazza Sant' Egidio 1/b, 00153 Roma
+39 060608
museodiromaintrastevere.it
Inge Morath, akinek nevét talán kevesebben, de képeit rengetegen ismerik, már 1949 óta dolgozott Robert Capa meghívására a Magnum párizsi irodájában, de fotográfusként csak 1953-tól vett részt az ügynökség munkájában. Kezdetben Henri Cartier-Bresson mellett dolgozott a szerkesztési feladatokban, főként az ő kontaktjait rendezte. Később kiemelte, hogy így már jóval azt megelőzően elsajátította azt a látásmódot, amely a jó képek készítéséhez szükséges volt, minthogy fényképezőgépet fogott volna a kezébe. Fényképezni egy 1951-ben Velencébe tett látogatásakor kezdett el. Ezt követően a Picture Post egyik szerkesztője, Simon Guttman mellett gyakornokoskodott.
A Rómában megrendezett kiállítás képeiből - melyeket a Magnum Photos ügynökség őriz - a fotóra kattintva találsz egy válogatást.
Fred Stein: Dresden - Paris - New York
2019. október 23. - 2020. január 26.
Sprengel Museum Hannover
Kurt-Schwitters-Platz 30169 Hannover
0511-16843875
www.sprengel-museum.de
Fred Stein az utcai fényképezés jeles képviselője 1909. július 3-án született Drezdában, Németországban. Szülei hitoktatók voltak és Stein már kamaszként is mélyen érdekelte a politika, így nem véletlen, hogy viszonylag korán náciellenes aktivistává vált. Stein kitűnő diák volt, és középiskolai tanulmányai befejezése után a Lipcsei Egyetem jogi szakára jelentkezett. Miután a fasizmus fenyegetése egyre veszélyesebb lett, Stein újdonsült feleségével együtt 1933 augusztusában Párizsba menekült. Az esküvőre vett Leica szinte mindig Stein kezében volt, aki ott is a reményt és a szépséget látta, ahol a legtöbb ember már csak a kétségbeesést vette volna észre.
Szerencsére sikerült elmenekülnie, és egy veszélyes, kalandos utazás után találkozott Marseilles-ben feleségével és kislányával, ahol a Nemzetközi Mentési Bizottságnak köszönhetően vízumot szereztek az USÁ-ba. Európát 1941. május 7-én hagyták el az SS Winnipeggel, amely az egyik utolsó hajóként indult el Franciaországból. A hajó fedélzetén - amelynek úticélja Martinique volt - nagyon sok európai menekült művész utazott, többek között Ylla a magyar származású fotográfusnő. Stein csak a Leicáját és negatívjait vitte magával.
A Hannoverben megrendezett kiállítás képeiből a fotóra kattintva találsz egy válogatást.
Henri Cartier-Bresson: Chine, 1948-1949 | 1958
2019. október 15. - 2020. február 9.
Fondation Henri Cartier-Bresson
79 rue des Archives, 75003 Paris
01 40 61 50 50
henricartierbresson.org
Az 1908. augusztus 22-én a franciaországi Chanteloupban született Henri Cartier-Bressont műveinek kvalitása tette a világ egyik legjobban ismert és fizetett sajtófotósává. Ő az emberi komédia riportere: inkább a tipikus érdekli, mint a szokatlan, az emberek kötik le és természetes cselekvéseik. A Magnum ügynökség megalapítása után első útja, 1947 decemberében, Indiába vezetett, ahol Gandhiról is készített képeket, alig egy órával az ellene elkövetett halálos merénylet előtt. Ezeket a képeket már a Mai Manó Házban is kiállítottuk.
Következő állomása Kína volt, ahová éppen időben érkezett, hogy Mao Ce Tung győzelméről tudósíthasson. 10 év múlva, 1958-ban újra visszament Kínába fényképezni. A kiállítás az ekkor készült képeit is bemutatja.
Ugyanebben az évben a Popular Photography egy nagyon érdekes közvélemény-kutatás eredményét publikálta: a szerkesztőség 243 kiváló kritikushoz, tanárhoz, szerkesztőhöz, művészeti vezetőhöz és szakemberhez intézett körkérdést, miszerint kit tart a világ tíz legjobb fotóművészének? A lista első helyére Henri Cartier-Bresson került. Hatvan évvel később, 2018-ban is megjelent egy lista a legjobb 50 fotográfusról, ahol Cartier-Bresson - aki 2002-ben nálunk is járt a Mai Manó Házban - szintén az első helyre került.
A képre kattintva a Párizsban megrendezett kiállítás sajtóképeit találod.
Feast for the Eyes – The Story of Food in Photography
2019. október 18. – 2020. február 9.
The Photographers’ Gallery
16 - 18 Ramillies Street, London W1F 7LW
+44 (0) 20 7087 9300
thephotographersgallery.org.uk
Az ételfényképezés közel egyidős a fényképezés történetével. Az ételeket mindig is sokszor és sokan fényképezték lehetőséget kínálva a művészi kísérletekhez, és lehetőséget adva a művészeknek, hogy ezáltal fejlesszék képességeiket. A közösségi média megjelenésével – amikor a képek készítése és megosztása az étkezési élmény szerves részévé vált – széles körben terjedt el az ételfotózás iránti érdeklődés. A több mint 140 képet felvonultató, két emeleten megrendezett Feast for the Eyes kiállítás azt vizsgálja, hogy a fotográfusok az ételeket miként reprezentálják és használják a fényképezési gyakorlatokban, egyúttal összehozza azon művészek széles skáláját, akik mindegyike készített már élelmiszerfotókat. A kiállított művek komoly kérdéseket is felvetnek olyan témákkal kapcsolatban, mint például a vagyon, a szegénység, a fogyasztás, az étvágy, a hagyomány, a nemek, a faj, a vágy, az öröm, az újjászületés vagy éppen a háztartás. A tárlat 319 oldalas, 2017-ben megjelent katalógusa megtalálható a Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtár állományában.
A képre kattintva a Londonban megrendezett kiállítás sajtóképeit találod.
(forrás: photography-now.com; sprengel-museum-hannover.de; museodiromaintrastevere.it; henricartierbresson.org; artportal.hu)