Elhunyt Erdélyi Lajos (1929-2020)

2020. március 23. Mai Manó Ház

Hétfőre, március 23-ra virradóra éjszaka 90 éves korában elhunyt a marosvásárhelyi születésű Erdélyi Lajos fotóművész, újságíró.- olvashatjuk a szomorú hírt a Transindex.ro portálon.

Erdélyi Lajos így emlékezett vissza sokévtizedes pályája kezdetére: "A labortechnikában bizonytalankodtam, de a fényképezõgéppel már kamaszkorom óta viszonylag biztosan dolgoztam. A tájfotózásban megfeleltem az elvárásoknak, és rövid idõ múltán némi jóindulattal fel lehetett fedezni képriportjaimban a szociofotográfia elemeit. A Mûvészetet egy év után átkereszteltek, Új Élet elnevezéssel kéthetente jelent meg. A hangsúly némileg eltolódott. A mûvelõdésimûvészeti aktivitás tükrözése mellett nagyobb súlyt helyeztünk a gazdasági élet 108 bemutatására. Megszûnt a betû dominanciája, a lap hasábjain egyre több felvétel kapott helyet. Ez lehetõvé tette, hogy külsõ munkatársak számára, amatõr fotográfusok részére külön rovatokat rezerváljunk – ezeket nagyjából én szerkesztettem. Felkértem amatõr olvasóinkat, hogy rövid szöveg kíséretében küldjék be sikerült felvételeiket. Volt olyan, hogy „két hét legjobb fényképe”, amihez adtunk valami kis díjat, és írtunk hozzá egy kis kritikát is. A rovatot irányítva saját magamat kezdtem ránevelni arra, hogy a sajtófotós szakmát komolyabban kell mûvelni, mint ahogy azt én csinálom, mélyebbre kell hatolni a mindennapi élet konfliktusainak érzékeltetésében. Örömmel fogadtuk és közöltük a néprajzi jellegû felvételek özönét, a hagyományos farsangi felvonulások fotódokumentumait… És mindig volt egy mérce – amihez viszonyíthattuk olvasóink alkotásait. Ugyanis a zseniális Marx József, akivel együtt dolgozhattam a dohos pincében berendezett fotólaborban, az életképek megszállottja volt. Az általa szervezett fotókörök egy új fotómûvész-nemzedék kineveléséhez, elindításához vezettek. A marosvásárhelyi amatõrök öt földrész kiállításaira küldték be képeiket. Elfogadhatókat, jelentõseket, gyakran jelentékteleneket is. Szerencsém volt Sütõ András fõszerkesztõmmel, aki hagyta, hogy kiéljem magam a fotótörténet, az amatõrmozgalom forrásainak kutatásával. Kaptam hozzá rovatot, azt csinálhattam, amit akartam. Írtam fotósokról portrét, régi fényképek szerzõi, hajdani fotográfusok után nyomoztam, beszélgettem, interjúkat közöltem, tehát valamelyest hozzájárultam fotótörténelmünk múltjának feltárásához. (forrás: Korunk 29. évf. 10. sz. (2018. október) 

galeria_28402_img_0999.jpegFotó: Erdélyi Lajos: Mezőzáhi halgazdaság, 1984


2014-ben a Képes Beszéd programsorozatunkon Erdélyi Lajossal Kincses Károly beszélgetett a Mai Manó Házban. A riportfilmben Erdélyi Lajos leghíresebb fényképeiről is mesélt.

 

(forrás: epa.oszk.hu; transindex.ro)

NYUGODJÉK BÉKÉBEN!

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása