Mindketten utaznak, az író és a fotográfus is. Mi történik, amikor határpontokhoz érnek? Üres helyeken landolnak? A határon csak egy szögesdrót van, vagy a semmi. Ha a térkép nem mutat semmit, akkor nincs mit lefényképezni, írni viszont lehet a semmiről is, mintha ott lenne valami.
Mindkét médium, fénykép és irodalom is az emlékezet szolgálatába állítható, elméletük és gyakorlati megvalósulásuk ezért szorosan összefüggött az utóbbi évtizedek fotókönyves munkáiban. A mai Európa tele van üres helyekkel, a periféria üressége pedig a kontinens kettéosztottságáról árulkodik.
Előadásomhoz olyan könyveket választottam a német és a magyar nyelvű, európai konfliktusokat tematizáló albumok közül, melyek ugyan több tíz éven át jelentek meg, a műfajra nézve máig releváns problémákat érzékeltetnek. Ezek az albumok eleve az elmúlást, bizonyos európai helyek geopolitikai kiüresedését és végérvényes – társadalmi és gazdasági – leszakadását, a kulturális emlékezet sorvadásának irodalmi és fotográfiai ábrázolhatóságát tűzték ki célul.
Ugyanakkor általuk jól látjuk, milyen veszélye van az ilyen népszerűsítő feldolgozásnak: a kihaló vidékek fotózása és megírása nem áll távol a nosztalgikus átmentés romantikus vágyától. - írta Kiss Noémi (Miskolci Egyetem – BTK, Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet, egyetemi adjunktus) szinopszisában.
Az Utazás, irodalom, fotográfia című előadás 2018 októberében a Fotóhónap2018 rendezvénysorozat keretében megrendezett Fotográfia és irodalom konferencián hangzott el, melyet ma a Mai Manó Online Fotóegyetem új videójában tekinthetsz meg.
Hamarosan újabb előadással jelentkezünk, addig nézd meg a korábbiakat is!