2020 év elején zárt Nobuyoshi Arakinak, a kortárs fotó egyik legnagyobb és legbotrányosabb alakjának a kiállítása a Mai Manó Házban, melyet a tavalyi év legnépszerűbb tárlatának választottatok. A japán fotós 80. születésnapja alkalmából ma a különleges, formabontó, izgató és felháborítóan szabad életművének képeiből találsz egy összefoglalót.
A képekre kattintva a Mai Manó Ház online felületein megjelent Araki tartalmainkat ismerheted meg.
1. A punkt.hu interjúja Nobuyoshi Arakival
Nobuyoshi Araki az egyetemes fotóművészet egyik meghatározó kortárs szereplője. A Mai Manó Házban megrendezett kiállítása kapcsán beszélgettünk vele az általa alapított tokiói galériában, ahol a saját fotójával díszített pólóban fogadott minket. Egy éve nem adott interjút senkinek, a Punkttal kivételt tett.
2. Ki az a Nobuyoshi Araki? (Motoo Hiszako írása)
Araki kiállításainak kurátora Motoo Hiszako, az ő gondolatait a képre kattintva ismerheted meg.
3. Lapozz bele Araki fotóalbumaiba!
Az elmúlt évtizedekben Nobuyoshi Araki képeivel többszáz fotóalbum jelent meg. Mai posztunkban az Eyesencia kiadó könyveibe lapozhatsz bele.
4. A megkötözött Lady Gaga Nobuyoshi Araki polaroidjain
2009-ben a japán Vogue Hommes publikálta Araki felvételeit Lady Gagáról, de a Polaroiddal készült kötözős képek akkor még nem kerültek nyilvánosságra. 2014-ben a provokatív japán fotós Facebook oldalára posztolta az énekesnőről készült képeit, melyeket a képre kattintva találsz.
5. Egy japán fotóművész képei Tokió vöröslámpás negyedéből. Nobuyoshi Araki: Tokyo Lucky Hole
Ez a sorozat Kiotó közelében 1978-ban egy teljesen hétköznapi kávézóban kezdődött el, melynek pincérnői nem viseltek fehérneműt az átlátszó harisnya és a miniszoknya alatt. Ahogy ez a hír elterjedt, hasonló kávézók bukkantak fel az ország egész területén. A kávézók előtt sorakoztak azok a férfiak, akik azt remélték, hogy ha a szokásos ár háromszorosát fizetik ki egy kávéért, amit egy fehérnemű nélküli fiatal lány szolgál fel nekik, egy óvatlan pillanatban remélhetőleg a szoknyájuk alá látnak.
6. A kötözés művészete – Egy japán fotós meghökkentő képei
A 17. századra (az Edo-kor kezdete) a kikötésnek, illetve az ennek során használt csomóknak számos változata alakult ki. Japánban a rabok kikötözéséhez nem láncokat és bilincseket használtak, hanem különféle anyagokból készült köteleket. Elsősorban a rab személye, társadalmi státusza határozta meg ezek alkalmazását, de ezzel utaltak a kiszabott ítéletre is. A csomózás technikája, illetve a csomófajták ugyanakkor régiónként változtak. A csomózást tökélyre fejlesztve pedig szinte „műalkotássá” tették.
7. Válogatás Araki virágképeiből
1990 január végén, amikor Nobuyoshi Araki hírt kapott arról, hogy felesége, Yokó kritikus állapotban van, Araki egy bimbózó japán liliomfa-ággal sietett a már jól ismert kórházba. A liliomfa-ág abban a kórházi szobában hozott fehér virágokat, ahol felesége kilehelte lelkét – az erről készült fekete-fehér fotó után kezdett el virágokat fényképezni az erkélyen, valamint üres szobákat, melyekből hiányoztak a Yokó által készített virágkompozíciók. A virágok azóta is fontos szimbólumok munkájában.
8. Egy fotográfusé volt "Japán leghíresebb cicája"
Nobuyoshi Araki felesége, Joko 1990-ben bekövetkező halála után Araki a macskájuk, Csiro felé fordult, akit Joko néhány évvel korábban talált, és a fotós állandó társa lett élete elkövetkező húsz évében. Csiro 2010-ben ment el. Araki az 1990-ben megjelent Csiro, szerelmem című megrendítő könyvben (Itosi no Csiro) állított neki emléket, párhuzamokat keresve a macska és a felesége távozása közt. Az albumban Araki macskája, Csiro több száz fotón szerepel.
(forrás: facebook.com; maimano.hu; punkt.hu)
Boldog születésnapot, Araki!