Hogyan (ne) fényképezzünk éjszaka?

2020. július 07. Mai Manó Ház

Az első éjszakai felvételt Walter Edmunds készítette Westminster by Night címmel 1895-ben, de az első igazán sikerült és sikeres fényképek egy lelkes amatőr, Paul Martin nevéhez kötődnek, aki egyre sötétedő fényviszonyok között kísérletezte ki a sötétben fényképezés technikáját. London by Gaslight című, 1896-ban felvett sorozatát a Royal Photographic Society aranyéremmel tüntette ki, s Londonban nemsokára megalakult a Society of Night Photographers. Martin képei felkeltették William Fraser és Alfred Stieglitz figyelmét, s a New York Camera Club fényképészeivel – köztük az első valódi holdfény-képet készítő Edward Steichennel – az 1900-as évek első évtizedében számos jelentős éjszakai felvételt alkottak. - olvashatjuk Tomsics Emőke: Fényudvar. Az éjszakai fényképezés kezdetei Magyarországon írását a Magyar Nemzeti Múzeum Fényképtárgy című - online is elérhető - kiadványának egyik fejezetében. 

pmartin1896.jpgFotó: Paul Martin: London by Gaslight, c. 1896
(facebook.com)

Városképek készítésekor az esti-éjszakai fényképezés azért izgal­mas, mert ebben az adott világításban a tájképi témák, motívumok szép új arculatot mutatnak. Persze mindennek, így az esti szépségek megragadásának is megvan az ára: a rendszerint gyenge világításból eredő hosszú expozíció miatt sok gyakorlati nehézségünk adódik. Tehát feltétlenül szükségünk van egy erős állványra. Különösen akkor, ha súlyos teleobjektívet használunk. Igaz, hogy olykor megfelel egy zsebállvány is, sőt még erre sincs szükségünk olyan helyeken (pl. a Várban), ahol akad egy korlát, fal, kiszögellés, villanyoszlop stb., amelyen megtámaszthatjuk gépünket. - olvashatjuk a Foto magazin 1976-os számában, míg 20 évvel korábban még így írt Ladislav Kriváneknek a csehszlovák ,,FOTOGRAF1E 58” c. lapban megjelent cikkében:
A fényképezésben teljesen külön csoportot alkotnak azok a képek, melyek rossz látási viszonyok mellett készültek, az ún. éjszakai képek. Ide soroljuk az épületfelvételeket, melyek mesterséges fényforrással vannak megvilágítva. Ilyen esetben az expozíció ideje igen széles síkon mozog. Kivilágított kirakatokat, bejáratokat és díszkapukat legnagyobb­ részt 1/50—1/25 mp-cel 2—2,8-as blendével jól kiexponálhatunk. Kevésbé jól megvilágított utcákhoz 1—5 másodperces expozíció is szükséges. Az expozíció rövidítésére kedvező hatással van az esős időjárás. A száraz utca ugyanis kevés fényt ver vissza; alapvetően jobb világítást ad a nedves utcaburkolat, vagy a hótakaró. Ilyen esetekben problémát okoz az objektívba direkt eső fény, melyet sokszor nem lehet kikerülni. Itt a megfelelő objektív kiválasztása segít; néhány fajtájuk nagy visszaverődő köröket alakít ki a negatívon, mások — jóllehet egyazon gyártmányúak, de más gyujtótávolságúak — nem mutatják ezt a hibát.

Napjainkra a technika fejlődésének köszönhetően már jóval egyszerűbb éjszakai felvételeket készteni, de hogy biztosan a legjobb képek készüljenek néhány, online is elérhető szakkönyvet ajánlunk figyelmetekbe az éjszakai fényképezés témakörben. 

A könyveket a képek alján lévő nyilakkal tudod lapozgatni.

Lance Keimig: Night photography: Finding your way in the dark (2010)  

 

Peter Cope: Night and low-light techniques for digital photography [2006] 

 

Joe Farace and Barry Staver: Better Available Light Digital Photography. How to Make the Most of Your Night and Low-Light Shots (2009) 

 

(forrás: archive.org

A sorozatunk korábbi része:
Hogyan (ne) fényképezzünk esküvőt?

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére