"A szép az utcán hever." Lucien Hervé és Le Corbusier kapcsolata (A Mai Manó Könyvesbolt ajánlója)

2020. október 21. Mai Manó Ház

„1910-ben születtem Magyarországon. 1929-ben Párizsba mentem. Életem elég kemény volt. Mindenféle mesterséggel foglalkoztam s közben el kellett hagynom a zenét, mind álmaimat. Ebben a korszakban, ifjúságom első felében igen sokat sportoltam, még birkózóbajnok is voltam. Nem annyira hiúságból, mint inkább azért, mert az egyszerű emberi környezetben bátorságból és emberi méltóságból ugyanolyan leckéket vehettem, mint amit Bartók Béla környezetében megéreztem. Sok mindenfélével kellett foglalkoznom: voltam banktisztviselő, modellkészítő szabászatban, ügynök, épületfestő, számvevő, titkár, újságíró, aligazgató napilapnál, idegenvezető, és a többi. Mindezek a tapasztalatok emberileg gazdagítottak. A fogságban rajzolni kezdtem, majd szökésem után festeni. 1948-ban kezdtem fényképezni. 1949-ben Le Corbusier azt írta nekem, hogy „önnek építészlelke van”. Azóta vagyok az ő fényképésze.
Nagyon sokat utaztam és mégis, ha egy kisvárosban találom magam, legyen az akár Szíriában, akár Franciaországban, boldog vagyok, idegen vagyok, és minden meglep. Számomra az építészet is az Embert jelenti. Az Embert, akit mindenben keresek, még akkor is, ha fényképeimen legtöbbször elkerülöm.” (Lucien Hervé, katalógus, 1966. Paul Valéry kiállítás)

A Thames and Hudson gondozásában megjelent 296 oldalas Le Corbusier & Lucien Hervé: The Architect & The Photographer – A Dialogue (2011) című fotóalbum szerkesztője Jacques Sbriglio Le Corbusier tizenhat ikonikus épületét mutatja be az olvasónak, felhasználva Hervé nyomatait és szerkesztését a vizuális túra részeként.
Ezek a felvételek hatékony eszközzé váltak Le Corbusier munkájának terjesztésében, rögzítve Hervé dinamikus perspektíváit és drámai fényhasználatát.
Az egyéni nyomatok sorozata olyan izgalmas ritmust kreál, amely hangsúlyosnak mutatja az építészet új formáit és anyagait. A Mai Manó Házban 2008-ban rendeztünk Párizsi fotográfiák és művészportrék címmel kiállítást Lucien Hervé képeiből. 

Az album – melynek képeiből a fotóra kattintva találsz egy válogatást – a Mai Manó Könyvesboltban vásárolható meg. 

(forrás: fotomuveszet.net; hotelswelove.com; maimano.hu; fotomuveszet.net)

A Mai Manó Online Fotóegyetemen nemrég Hervéről ajánlottunk figyelmetekbe egy előadást, mely először kísérli meg az általa válogatott irodalmi szövegekre és nem a fotókra támaszkodva tanulmányozni Lucien Hervé életművét, remélve, hogy ez az új megközelítésmód mélyebb rétegeket tár fel a művészről, magyar és francia kapcsolatairól, valamint arról az intellektuális miliőről, amelyben élt és dolgozott. Gebauer Imola előadását ITT tekintheted meg.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása