Egy japán fizikus képei a Fudzsi felhőiről az 1930-as évekből

2021. május 23. Mai Manó Ház

„Egy japán fizikus, Masanao Abe 1927-ben megfigyelőállomást épített a Fudzsi tanulmányozására. Közel tizenöt éven át filmezte és fényképezte a felhők mozgását a hegy körül. Célja a felhőket létrehozó, alakító és mozgató, láthatatlan légáramlatok vizsgálata volt.
Először akkor találkoztam Masanao Abe munkásságával, amikor a Cloud Studies (Felhőtanulmányok) című könyvemhez gyűjtöttem anyagot. Azonnal szemet szúrt, hogy képei és filmjei a tudományos dokumentumok pontosságát és világosságát komoly esztétikai minőséggel ötvözik. Abénak egyszerre sikerült előremozdítania a meteorológiai ismereteket, illetve módszereket, és folytatnia a hosszú tradíciót, amely a Szent Hegynek a saját környezetében való művészi értelmezéséről szól.
Bár a harmincas években világszerte sok meteorológus ismerte Abe munkáját, 1966-ban bekövetkezett halála után gyorsan feledésbe merült. Családja szívélyes meghívásának köszönhetően jutottam el Tokióba, hogy a saját archívumukban tanulmányozhassam Abe évtizedek óta háborítatlanul heverő dokumentumait. A kutatással nemcsak az volt a célom, hogy megértsem munkájának tudományos kontextusát, hanem hogy megvizsgáljam történeti, kulturális és esztétikai aspektusait is.” – írta Helmut Völter: The Movement of Clouds around Mount Fuji: Photographed and Filmed by Masanao Abe. (Leipzig: Spector Books, 2016) című könyvének előszavában, melynek képeiből most a Mai Manó Ház PaperLab Galériájában láthatsz egy válogatást. 

Helmut Völterrel a Punkt is készített egy interjút, ahol így mesélt Masanao Abéról:

"Akkor találkoztam a munkásságával, amikor a Cloud Studies (Felhőtanulmányok) című könyvemen dolgoztam. Felhőtudósokat kerestem a kutatási projekt számára, Masanao Abe munkáját pedig nagyon figyelemreméltónak találtam. Fényképeket és sztereófotókat készített, sőt, rövid filmeket is forgatott egy nagyon különleges helyszínen, a Fudzsi-hegy lábánál, közel tizenöt éven át. Abét az 1930-as évek tudományos közössége jól ismerte, de 1966-ban bekövetkezett halála után a munkássága jórészt feledésbe merült. Megkerestem a Japán Meteorológiai Ügynökséget, hogy további anyagokat kérjek tőlük. Történetesen tudták, hogyan érhetem el Abe családját, akik minden, a tudományos munkásságával kapcsolatos dokumentumot megőriztek. Örültek és méltányolták az érdeklődésemet a nagyapjuk munkája iránt, és meg is hívtak Tokióba, hogy ássam magam bele az archívumba. Rejtett archívum volt, a kertben álló külön kis épületben tartották. Abe közeli rokonain kívül senki sem tudott a létezéséről."

Helmut Völter: Felhők a Fudzsi körül című album képeiből a galériánkban találsz egy válogatást:  

(forrás: maimano.hu)

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása