Gerhes Gábor Der Plan. című kiállítása a képzőművész utóbbi harminc évben készült fotóalapú munkáit mutatja be a Mai Manó Házban. Gerhes művészetének fókuszában szinte a kezdetektől a képi reprezentáció áll. Alkotásainak visszatérő témája a nyelv és annak kapcsolata a vizualitással. Az alkotó komplex vizuális rendszerekben gondolkodik, művei között sok fotóalapú munkát találunk, melyek ugyanakkor túlmutatnak a fotográfia megszokott formanyelvén.
A Der Plan. szándéka szerint az alkotói gondolkodás és a praxis sokféle formában megjelenő, mégis egy irányba tartó alakváltozásait követi végig. Gerhes korai műveiben, megrendezett fotóin – melyeknek önmaga is gyakori szereplője – hétköznapi, banálisnak tűnő jelenetek és tárgyak keverednek a magas- és a tömegkultúra eszköz- és fogalmi készleteivel. Művészetének egyik alapvető fogása a gyanú folyamatos felkeltése, a művek és a valóság közötti viszony referencialitásának megkérdőjelezése és kibillentése. A 2010-es évektől született, sötétebb tónusú művei elsősorban a transzkulturális jelenségekre, a nemzeti identitásra és a kollektív tudatra fókuszálnak.
Gerhes Gábor a 2021. augusztus 22-ig látogatható kiállítás megnyitóján elmondta: noha a fotográfia az a műfaj, amely a leginkább hihetővé teszi az ábrázolt dolgokat, fotóalapú munkáiban nem az elkapott pillanatra, hanem a megrendezettségre épít, részben erre utal a tárlat címe is. Mint ugyanis hozzátette, munkamódszerének fontos eleme, hogy ő maga teremt – sokszor szinte teátrális – helyzeteket, amelyek túlmutatnak a fotográfia megszokott formanyelvén.
A galériára kattintva a kiállítás képeiből találsz egy válogatást.
Gerhes Gábor a PUNKT 5kérdés rovatában mondta el, hogy az első kiállítását ő maga rendezte meg valamikor 1980 körül, kábé tizennyolc évesen a Kálvin téri aluljáróban. Perceken belül, egy rendőr is előkerült, de végül abban maradtak, hogy a képek este ötig fent maradhatnak, utána vége. Gerhes 5kérdésre adott válaszait ezen a linken találod.