Nick Brandt különlegesen manipulált természetfotói

2022. szeptember 03. Mai Manó Ház

Nick Brandt Angliában született 1964-ben, és a londoni St. Martin’s School of Art művészeti főiskolán tanult filmművészetet és festészetet. 2001-ben – csalódottságában, hogy nem tudta filmre rögzíteni az állatokkal kapcsolatos érzéseit és szeretetét – átpártolt a fényképezéshez, és ekkor kezdett bele a később trilógiát alkotó első munkáiba, mely komoly szakmai sikereket hozott neki: On This Earth (Ezen a Földön), A Shadow Falls (Árnyék vetül), Across the Ravaged Land (A kifosztott vidéket róva), amelyeket az Inherit the Dust (Miénk lesz a föld pora) és a This Empty World (Üres ez a világ) fotósorozatok követtek. Kelet-Afrika egyik elismert természetvédőjével, Richard Bonhammel együtt 2010 szeptemberében megalapította a Big Life Foundation afrikai orvvadászat elleni szervezetet, ahol jelenleg több száz őrt foglalkoztatnak, akik körülbelül 2 millió hektárnyi ökoszisztémát védenek.

Legújabb munkáiban – melyek egy fotóalbumban is megjelentek – mindegyik kép két vagy több hét eltéréssel rögzített pillanatának kombinációja, szinte mindegyiket pontosan ugyanabból a fix pontból készítette. Melyről így mesélt a Thames and Hudsonnak adott interjújában:

Először a díszlet egy része épült fel és lett kivilágítva egy poros, nem természetvédelmi területen, ami a közösségé volt. Hetek, néha hónapok következtek, míg a környék vadállatai megbarátkoztak ezzel a sok furcsa, új dologgal ahhoz, hogy belépjenek a képmezőbe. Miután a kamera rögzítette az állatokat, a kellékesek felépítették a teljes díszletet. Néhány fotó kivételével a fényképezőgép végig a helyén maradt. Ezután készült egy második sorozat teljes díszlettel és a helyi közösségekből és máshonnan származó emberekkel. A végső kép e két elem egyesítésével jött létre. Ezután lebontottuk a díszletet, és az elemeit felhasználtuk a következőhöz.  

 

nb_01.jpegFotó: 'River Bed with Hyenas' © Nick Brandt

 

A díszletekhez mindig olyan területeket választottak, amik már leromlottak, kopárok voltak: például egy út 300 méteres szakaszát, egy kiszáradt víztározót, vagy egy letarolt, túllegeltetett területet egy falu közelében. Fontos, hogy lakott és nem természetvédelmi területeken dolgozott. Ez az egyik oka annak, hogy ilyen sokáig tartott a fotók elkészítése: az állatok nagyon óvakodva keresik fel az ilyen lakott területeket. Ezért is készült a sorozat nagy része éjszaka; mert az állatok nem szívesen jönnek közel nappal, amikor sokkal több ember, autó, motorkerékpár és haszonállat van a környéken.

Ami a díszleteket illeti, minden elemet többször használtak fel. Amikor az utolsó díszletet is lebontották, semmit sem dobtak el. A megmaradt kisebb darabokat elvitték a helyiek az otthonaik javításához. Amikor távoztak, a tájat igyekeztek olyan állapotban visszaadni, ahogy találták. A megbolygatott területeket újrafüvesítették, így az esőzések után semmi sem utalt arra, hogy ott jártak.  

nb_002.jpegFotó: Nick Brandt: Githui and Kimanjo, Kenya, 2020 © Atlas Gallery/Nick Brandt 

nb03.jpegFotó: 'Savannah with Lion & Humans' © Nick Brandt

 

A fotográfus további képei ezen a linken érhetők el, míg a vele készült interjú magyar fordítása, ahol arról is mesél, hogy miért nem a Photoshopot használta a projekthez,  a Punkt oldalán olvasható el.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása