A Picture Post fotográfiai magazin 1938-tól 1957-ig heti rendszerességgel jelent meg az Egyesült Királyságban. Az amerikai LIFE magazin mellett ezt a lapot tartják a fotózsurnalizmus másik legsikeresebb úttörőjének, mely indulása után fél évvel már heti 1,6 millió példányban kelt el. Első főszerkesztője szintén a magyar származású Stefan Lorant, azaz Lóránt István volt. Talán kevesen tudják, hogy nevéhez egy másik magazin alapítása is köthető:
Zsebmagazinja, a Lilliput – 85 évvel ezelőtt – 1937. június 16-án jelent meg először Angliában. A 240 oldalas zsebkönyv gyorsan népszerű lett, ám a cikkek közül a képpárokat bemutató rovat lett a legsikeresebb, így 1940-ben egy külön könyvben is megjelent 101 képpár. A kiskönyv bevezetőjében a képpárok történetéről olvashatunk, ahol megemlítik hogy az első képpár az alábbi kép volt. Ezeken a fotókon a gazdagságot és a szegénységet állította párba Stefan Lorant, és a többi képnél is valamilyen asszociációra építette fel a szerkesztési elvét.
Részlet Lilliput magazin Chamberlain and the beautiful Llama, and 101 more juxtapositions című különszámából, 1940Fotó: Boros Bence Bendegúz
A könyv a Chamberlain and the beautiful Llama, and 101 more juxtapositions címet kapta, melyről így írt Stefan Lorant:
Részlet Lilliput magazin Chamberlain and the beautiful Llama, and 101 more juxtapositions című különszámából, 1940Megjelent a Lilliput első száma, és rájöttünk, hogy az emberek leginkább ezt a néhány fotós poént szeretik a magazinban. Most már tudatosan kerestem olyan fotókat, amelyekben volt lehetőség az összehasonlításra vagy az egymás mellé helyezésre. Egyre inkább elmerültem az ötletben. Ez egy lenyűgöző játék volt. Átnézni több száz képet, és találni egyet egy miniszterről, amelyen pontosan úgy néz ki, mint egy láma. Közben a „gondolat az ötlet mögött” egyre világosabbá vált. Le akartuk leplezni. Ezzel az egyszerű technikával akartuk megmutatni, hogy milyen ostoba a nagyképűség, milyen ostoba az önhittség. Miért veszed magad olyan komolyan, miért tartod magad olyan fontosnak – amikor van egy állat, amelyik pontosan úgy néz ki, mint te? Ezek a szembeállítások mindennél világosabban megmutatták, hogy mindenki – még egy miniszterelnök is – csak egy apró része a természetnek.
Fotó: Boros Bence Bendegúz
A szerkesztési elveiről így vallott:
Részlet Lilliput magazin Chamberlain and the beautiful Llama, and 101 more juxtapositions című különszámából, 1940Egy dolgot még soha nem csináltam. Soha nem kértem meg egy fotográfust sem, hogy készítsen egy „ilyen vagy olyan képet”. Az természetellenes lenne. Azt hiszem, valahol mindig van egy olyan fotó, amely illik a másikhoz. Ez az egész sokkal könnyebb, mint gondolná az ember. Csak szem kell ahhoz, hogy meglássuk a fényképben rejlő lehetőségeket, és jó vizuális memóriával kell rendelkezni. Nekem sokat segít, hogy emlékszem olyan képekre, amelyeket egyszer már láttam, akár 20 évvel ezelőtt is.
Fotó: Boros Bence Bendegúz
Részlet Lilliput magazin Chamberlain and the beautiful Llama, and 101 more juxtapositions című különszámából, 1940
Fotó: Boros Bence Bendegúz
Részlet Lilliput magazin Chamberlain and the beautiful Llama, and 101 more juxtapositions című különszámából, 1940
Fotó: Boros Bence Bendegúz
Részlet Lilliput magazin Chamberlain and the beautiful Llama, and 101 more juxtapositions című különszámából, 1940
Fotó: Boros Bence Bendegúz
Részlet Lilliput magazin Chamberlain and the beautiful Llama, and 101 more juxtapositions című különszámából, 1940
Fotó: Boros Bence Bendegúz
Részlet Lilliput magazin Chamberlain and the beautiful Llama, and 101 more juxtapositions című különszámából, 1940
Fotó: Boros Bence Bendegúz
A zsebkönyv előszavának magyar fordítása és a legendás képpárokból további válogatás ezen a linken tekinthető meg.