Egy díszes, fehér színű ruhát viselő nő oldalra pillant, tekintete nyugodt, arckifejezése semleges. A kezek – a test, amelyhez tartoznak, ki van vágva a képből – a ruha drapírozott anyagát igazgatják, mintha egy esküvői ruhát igazítanának gondosan. Hátul egy idősebb nő pihenteti kezét a fiatalabb nő vállán; az arckifejezése komorabb - talán egy anya, aki arra készül, hogy elengedje hamarosan férjhez menő lányát? A fekete, fehér és szürke színárnyalatok palettája minden alakot homályos árnyékba burkol, a kis színfoltok a fényszivárgásból és az analóg feldolgozás tökéletlenségeiből származnak – nosztalgikus korérzetet idézve, őszinteséget és hitelességet sugallva. – olvashatjuk a Ravestijn Galéria Monochromatic című csoportos kiállításának sajtóanyagában Boris Eldagsen fotójának leírását.
Fotó: Boris Eldagsen: The Electrician, 2023.From the series Pseudomnesia
© Boris Eldagsen, Germany, Winner, Open Competition, Creative
2023 Sony World Photography Awards
A The Electrician című fotóval sokan találkozhattak az elmúlt hetekben, és a nagy médiavisszhangot kiváltó kép remélhetőleg fontos diskurzusok alapja lesz. A képet Eldagsen utasításai alapján a mesterséges intelligencia hozta létre, majd Eldagsen benevezte a Sony World Photography Awards professzionális kategóriájába, ahol rögtön első díjat nyert. Boris Eldagsen – aki a díjat visszautasította – elmondta, hogy azt szerette volna, ha az ügy kapcsán párbeszéd indul a mesterséges intelligencia kérdéseiről. Nyílt levelében arról számolt be, hogy a díjat odaítélő szervezet a művész többszöri megkeresésére sem reagált érdemben felvetésére, a levelezés ráadásul többször is megszakadt, így a párbeszéd, amit a művész sürgetett, nem tudott kibontakozni.
Ahogyan az alkotó nyílt leveléből kiderült, a szakma nem tudja, mit kezdjen a kialakult helyzettel, jelenleg még a mesterséges képek terminológiájában sincs egységes álláspont. Eddig többnyire nem használtak külön nevet az ilyen képekre, csak később kezdték megjelölni #aiphoto, #aiphotoworks, #aiphotography, vagy #syntography hashtagekkel. Utóbbit maga Boris Eldagsen utasította el, mivel szerinte fontosabb, hogy az elnevezés az alkotás során a mesterséges intelligenciának megadott szövegre reflektáljon, így ő inkább a promptography megjelölést támogatja. Ezzel a névvel azt szeretné kihangsúlyozni, hogy ezekre az alkotásokra nem fotográfiai kategóriaként, hanem önálló vizuális művészeti ágként érdemes tekinteni, amely csak stílusában hasonlíthat grafikára, rajzra, festményre, nyomatra, vagy éppen fényképre.
A jelenség még igencsak új, emiatt fontos lenne, hogy azelőtt induljon róla párbeszéd, amíg nem alakulnak ki megszilárdult álláspontok vagy táborok. Mi is megkérdeztük követőinket és a válaszok döntő többsége az volt, hogy az MI által generált képek nem nevezhetők fotográfiának, és többen azt is javasolták, hogy a jövőben külön kategóriát hozzanak létre a fotópályázatoknál ezeknek az alkotásoknak. Kíváncsiak vagyunk a Mai Manó Ház Blog olvasóinak véleményére is:
Te mit gondolsz?
Nevezhető fényképnek a mesterséges intelligencia által létrehozott kép?