2011. augusztus elsején indítottuk útjára a Mai Manó Ház Blogot, Mai Manó 1892-ben megjelent A fényképészetről című írásával. Örülünk, köszönjük és büszkék vagyunk arra, hogy Facebook oldalunkon már több mint 85.500-an lájkoltátok a Mai Manó Házat, ezzel továbbra is mi vagyunk az egyik legnépszerűbb hazai kulturális intézmény. A korábbi évekhez hasonlóan, mai visszatekintő posztunkban az elmúlt egy év 10 legnépszerűbb bejegyzését mutatjuk meg nektek.
A posztok címeire kattintva az eredeti bejegyzéseket találod.
10. helyezett
Plohn József portréi az 1848/49-ben harcoló honvédekről
Az ország számos közgyűjteményében őriznek az 1848-49-es forradalom és szabadságharc veterán katonáiról az 1890-es évek végén, az 1900-as évek elején készült fényképeket. A legismertebb portrésorozat azonban a hódmezővásárhelyi Tornyai János Múzeum Helytörténeti Gyűjteményében van. E felvételeket az egyik legnevesebb vásárhelyi fényképész, a makói születésű Plohn József Ábrahám (1869–1944) készítette, aki a honvédportrék mellett országosan a néprajzi témájú fényképeiről is ismert.
Fotó: Plohn József: Ferenczi Péter (1829−1902) csizmadia 1894/95-ben. (Ltsz.: TJM HGy FT 2016.1. 1187.) Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely
9. helyezett
Tóth György: Emese – Az egyik leghíresebb kortárs magyar fotó története
Az 1950-ben Budapesten született Tóth György – aki 1972 óta foglalkozik fotográfiával – így gondolkodik aktképeiről: „A női alak szépsége, a női lélek kiismerhetetlensége és ezek különféle megjelenítése az eszköz, amivel igazán el tudom mondani azt, ami bennem van.” Emese című fényképe 2007 őszén a Kieselbach Galéria és Aukciósház árverésén 1,8 millió forintért kelt el, kortárs magyar fényképért még sohasem fizettek ennyit. (Egy évvel később Friedmann Endre Szerelem című fotója 2.2 millió forintos leütési árral döntötte meg ezt a rekordot.). A Punkt online fotográfiai magazin Én vagyok a képen című videósorozatának harmadik részében valóban folytatódik a történet, hiszen ők ezúttal az ikonikus fotón látható modellt, Török Emesét kérdezték, hogy ő miként emlékszik vissza a forgatás körülményeire.
Fotó: © Tóth György: Emese, 1995
8. helyezett
Juhan Kuus életműve látható a Közvetlen Történelem című kiállításon
A nemzetközileg elismert és többszörösen díjazott Juhan Kuus (1953–2015) észt származású, de Dél-Afrikában élő és dolgozó világhírű dokumentarista fotográfus volt. Munkái és fotóesszéi rendkívül nagyhatásúak abban a tekintetben, hogy képesek voltak társadalmi, politikai cselekvésre ösztönözni a bemutatott és vizsgált környezetüket. Halála után személyes fotóarchívumát végül kívánsága szerint Észtországban őrizték meg, életművét a tallinni Juhan Kuusi Dokfoto Keskus (Juhan Kuus Dokumentarista Fotó Központ) gondozza. A Mai Manó Házban látható átfogó tárlat először hozta el a fotográfus munkásságát a magyar közönségnek.
Apartheid-ellenes tüntetés, 1985, Juhan Kuus © Juhan Kuus Documentary Photo Centre
7. helyezett
Jan Saudek provokatív világa újra Budapesten látható
Művészettörténeti parafrázisoknak is felfogható, kimerevített jeleneteiben a túlfűtött erotika mellett a cseh humor frivol burleszkjelenetei is megjelennek. Az 1990-es évekre világszerte elismert fotográfus lett. Több mint 400 egyéni tárlata mellett jelentős csoportos kiállításokon szerepelt, s fotói megtalálhatók a világ tekintélyes gyűjteményeiben. Kezdetben klisének, giccsnek titulált munkái ikonikussá váltak a fotográfia történetében. – olvashatjuk a fesztivál sajtóanyagában.
Fotó: Szláv lány az apjával / Slavic Girl with her Father, 1998 © Jan Saudek
6. helyezett
Richard Avedon legnagyobb fotográfiái
Az amerikai divatfotográfus születésének százéves évfordulója előtt tisztelegve a Met gyűjteménye a – szó szerint – legnagyobb fotográfiáit mutatja be az érdeklődőknek: Avedon 1969 és 1971 között készült, padlótól a mennyezetig érő csoportképeit. A Factory Superstars csoportkép elkészítése – a nagyítással együtt – másfél évig tartott, és hét alkalommal álltak kamera elé Avedon stúdiójában. Warhol a jobb szélső képen látható, mikrofonját a bőrdzsekijéhez szorítva; Joe Dallesandro felöltözve áll mellette, de a freskó bal oldali részén meztelenül is látható. Az amerikai színésznő, Candy Darling középen szintén meztelenül látható, a Warhol-filmek három férfi sztárjával együtt. Eltekintve esztétikai erejüktől, ezek az alkotások mérföldkőnek számítottak a fotónagyításban. Ezért a csoportképért 2010-ben a Christie's egyik árverésén 301.000 eurót fizettek.
Fotó: Richard Avedon: Andy Warhol and members of The Factory, New York, October 30, 1969 Gelatin silver prints 10ft.2in.x31ft.23/8in.(309.9x 950.9 cm) The Metropolitan Museum of Art, New York, gift of the artist, 2002 (2002.379.3a–c) © The Richard Avedon Foundation
5. helyezett
Lunik IX – Kassa alig ismert szegénytelepe
Damian Lemaski lengyel szabadúszó fotóriporter 2008-ban végzett a varsói Európai Fotóművészeti Akadémián. Lemaskit elsősorban az emberek és a világban elfoglalt helyünk érdekli – különösen a társadalom perifériájára szorult csoportok vonatkozásában. Portrésorozata Kassa Lunik IX elnevezésű kerületében készült az ott élő gyerekekről és tizenévesekről. A városrészt szinte teljes egészében romák lakják, a közel hatezer lakos közül ezret tesznek ki a helyi fiatalok, akik méltatlan körülmények között élnek, néha egy tucatnyi családtaggal, húsz négyzetméternél is kisebb, fűtetlen ingatlanokban. A Kassa külvárosában lévő lakótelep körül nincsenek falak, mégis szegregátumként működik, kívülről szinte senki sem látogat el ide, főként a romákról kialakult félelem és sztereotípiák miatt. A fotográfus 2017 óta követi rendszeresen és örökíti meg a Lunik IX történéseit.
Fotó: © Damian Lemaski: Részlet a Lunik IX gyermekei című sorozatból URBAN Photo Awards 2022
4. helyezett
„Egy intim, de nem obszcén album" – Mary Ellen Mark: Falkland Road
Mary Ellen Mark sorozata India egyik legnagyobb vöröslámpás negyedében, a Falkland Roadon készült. A környék, melyet többnyire az alacsonyabb társadalmi osztályok tagjai látogattak már a brit uralom első napjaitól, ma is a bántalmazások, a kizsákmányolás és a szexkereskedelem brutális epicentruma a független Indiában. A hatóság törvényei a kuplerájok, tömegszállások és ketrecek labirintus-hálózatán kívül maradnak. Ebbe a világba érkezett meg Mary Ellen Mark 1968-ban, és ellátogatott a Falkland Roadra, Mumbai hírhedt vöröslámpás negyedébe. Megpróbált ott képeket készíteni, de folyamatosan ellenséges és agresszív magatartást tapasztalt, mind a prostituáltak részéről, akiket ábrázolni akart, mind a férfiak részéről, akik a vendégeik voltak. Ennek ellenére 1978 októberében visszatért a Geo magazin megbízásából. Az ott töltött idő alatt lassan összebarátkozott prostituáltakkal, kerítőkkel, a bordélyházak madámjaival és transzvesztitákkal egyaránt, míg végül beléphetett ezeknek az embereknek a mindennapjaiba.
Fotó: Mary Ellen Mark: Részlet a Falkland Road című sorozatból. © 2023 Mary Ellen Mark
3. helyezett
Válogatás a Photo London 2023 kiállításainak aktképeiből
A május 11 és 14. között immár nyolcadik alkalommal megrendezett Photo London 2023 néhány év alatt nemcsak a brit, de a nemzetközi fotográfiai színtér egyik legfontosabb eseményévé is vált. Idén a világból mintegy száztíz fotógaléria mellett az elmúlt száz év brit női fotográfusai, Martin Parr öt évtizede formálódó életműve, valamint Mexikó kortárs fotográfiája kerül fókuszba a londoni Somerset House kiállítótereiben, miközben fiatal magyar alkotót is találunk a négynapos eseményen. A Photo London 2023 kiállításain mintegy száztíz fotógaléria is bemutatkozik a világ minden tájáról, a kiállítók között egy fiatal magyar alkotó, Krász Kíra Dorottya is szerepel.
Fotó: FEDERICA BELLI: THE ISLAND, 2022, © FEDERICA BELLI, COURTESY GAERIA VALERIA BELLA
2. helyezett
Arno Rafael Minkkinen különleges önaktjai
Akár tópartokon, akár városokban vagy erdőkben fényképezett, Minkkinen mindig arra törekedett, hogy egyensúlyt teremtsen a természeti és városi világ között. Az emberi test látványával, illetve a természetes és városi tájakon dolgozva Minkkinen önarcképei a műfaj egyik leghosszabb, megszakítás nélküli folytonosságát jelentik a fotográfia történetében. Az eredmény olyan szürreális, spirituális művészeti élményt nyújt, amely egyfajta mélyről érkező humorral ragad meg egy-egy időpillanatot.
Fotó: Abbaye de Montmajour, Arles, 1983 © Arno Rafael Minkkinen
1. helyezett
Top5 – Ezek voltak a legnépszerűbb bejegyzéseink 2022-ben
A tavalyi legnépszerűbb posztunk egy, a mostanihoz hasonló bejegyzés volt, bízunk benne, hogy ez is elnyeri tetszéseteket!
Boldog új évet kívánunk!
Olvassátok 2024-ben is a Mai Manó Ház Blogot!