Fotó-kalendárium – René Burri

2012. április 09. Mai Manó Ház

1933. április 9-én született René Burri, svájci fotóművész, a Magnum ügynökség egyik legrégebbi tagja és a fotózsurnalizmus egyik legismertebb alakja. 1946-ban, tizenhárom évesen készítette első fotóját az éppen akkor Zürichbe látogató Churchillről. Burri egy Leicával készítette első felvételeit, majd 1953 és 1955 között filmesként dolgozott. Huszonkét évesen, 1955-ben tagja lett a Robert Capa, Henri Cartier-Bresson és David „Chim” Seymour által alapított Magnum fotóügynökségnek. Sajtós pályafutását egy svájci, halláskárosultakat gondozó-oktató intézetről készített sorozattal (Touch of Music for the Deaf) kezdte, amely először a Life magazinban jelent meg. 1956-ban Burri végigutazta Európát, de fotózott a hatnapos közel-keleti háborúban, Latin-Amerikában és Afrikában is. Eközben öt kilónyi repülőjegyet és tizenhat útlevelet használt el. 1963-ban fényképezte le a hátradőlve szivarozó Che Guevarát. Ezeket, az azóta már ikonikussá vált felvételeket a fotótörténet leghíresebb portréi között tartja számon a szakirodalom.


Fotó: René Burri: Consécration de Notre-Dame-du-Haut construite par Le Corbusier. Ronchamp, France, 1955.

 


2010-ben Burri a The Guardiannek így mesélt erről: 

1958-ban a Magnum ügynökség arra kért, hogy menjek Kubába és tudósítsak a forradalomról. Mivel nemrég jöttem haza egy hathónapos dél-amerikai utazásról, és pihenni szerettem volna, így nemet mondtam. Később már nagyon bántam, de nem volt mit tennem; fújhattam az egészet. Évekkel később 1962 októberében felhívott Laura Bergquist, a Look magazin riportere, hogy kísérjem el Havannába, mert Che Guevarával készít riportot. Természetesen azonnal igent mondtam. A Hotel Riviera nyolcadik emeletén találkoztunk vele. Akkoriban ő volt Kuba második embere, ipari miniszter és a Nemzeti Bank elnöke. A két pesós érmére is az ő arcképének mását nyomták. Bemutatkoztunk és miután észrevettem, hogy a redőnyök besötétítik a szobát megkérdeztem franciául, hogy felhúzhatom-e őket, mert szükségem van fényre. Ő nemet mondott, én pedig közben azon gondolkodtam, hogy nekem mindegy, végül is a Te arcod lesz a fotón. Két és fél órán keresztül vitatkozott az amerikai politikáról Bergquisttel. Nyolc tekercs filmet használtam el, de ő egyszer sem nézett a kamerámba. 

Az ekkor készült képkockákat ITT találhatjátok.

Fotó-kalendárium rovatunkban ma René Burri híres fotói közül válogatunk.


Fotó: René Burri: Terminus, Rome, 1956.



Fotó: René Burri: Pablo Picasso dans son atelier, Villa La Californie. Cannes, 1957.



Fotó: René Burri: Vendeurs de journaux de la calle Florida. Buenos Aires, 1958.



Fotó: René Burri: Ministry of Health, Rio de Janeiro, 1960.



Fotó: René Burri: Men On A Rooftop, Sao Paulo, 1960.



Fotó: René Burri: Brandenburg Gate with Barbed Wire, Berlin, 1961.



Fotó: René Burri: Tae Soe Dong, South Korea, 1961.



Fotó: René Burri: Che Guevara, Havana, 1963.



Fotó: René Burri: from the series ‘Blackout New York’, November 9, 1965.



Fotó: René Burri: from the series ‘Blackout New York’, November 9, 1965.



Fotó: René Burri: Training, Fort Lauderdale, Florida, 1966. 

 

(Forrás: magnumphotos.com)

 

 

  

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása