Gregory Crewdson 1962. szeptember 26-án született Brooklynban. Az amerikai fotóművész első találkozása a fotóművészettel tízévesen történt, mikor a New York-i Museum of Modern Art épületében járt egy Diane Arbus kiállításon. Kamaszkorában a The Speedies nevű punk zenekarnak volt tagja, akinek 1979-ben írt "Let Me Take Your Photo" című számát 2005-ben a Hewlett Packard is felhasználta reklámjaiban a digitális fényképezés népszerűsítésében. (Így most már ezt a dalt is felírtuk a fotográfia inspirálta zeneszámok folyamatosan bővülő listájára.) Crewdson a nyolcvanas évek közepén kezdte el a fotózást tanulni, majd azon a Yale egyetemen szerezte meg a mestervizsgáját 1993-ban, ahol ma már professzorként oktat. Aprólékosan kimunkált, színpadiasan megrendezett, frusztráló, szürreális fényképeivel vált híressé, Gregory Crewdson, célkeresztjébe az amerikai kisvárosok zárványszerű létformáját állítva, amit drámai érzékletességgel mutat be. Inspirációi között olyan filmeket említ, mint a Harmadik típusú találkozások és a Kék Bársony, valamint a festő Edward Hopper munkái is. Crewdson olyan „trendi” fogásokkal egészíti ki alkotómódszerét, mint a sztárkultusz teremtette ikonok, népszerű hollywoodi színészek beemelése, nem véletlenül érik bírálatok a hírnév iránti vágy mértéke, illetve az ehhez vezető eszközök megválasztása miatt. Álomszerű, nagyméretű képein semmit sem bíz a véletlenre; hatalmas stábbal dolgozik, kültéri munkái elkészítésének során utcákat zárnak le, esőgépeket vetnek be, több tucat fényforrást helyeznek el autókba, épületekbe. Az eredmény valószínűtlenül misztikus képek sorozata, melyeken hétköznapi és hátborzongató elemek keverednek. (forrás: hvg.hu; artportal.hu, balkon.hu)
Fotó: Gregory Crewdson: Untitled (Birth) from the series ‘Beneath the Roses’ 2007 Digital carbon print 144.8 x 223.5 cm Gregory Crewdson, Courtesy Gagosian Gallery, New York © Gregory Crewdson
Fotó: Gregory Crewdson: Untitled, 1998 C-print, Diasec 135,5 x 152,4 cm Courtesy the artist; DZ Bank Kunstsammlung; Luhring Augustine, New York © Gregory Crewdson
Fotó: Gregory Crewdson: Untitled (Maple Street) from the series ‘Beneath the Roses’ Digital carbon print 144.8 x 223.5 cm Gregory Crewdson, Courtesy Gagosian Gallery, New York © Gregory Crewdson
Fotó: Gregory Crewdson: Untitled (Merchants Row) from the series ‘Beneath the Roses’ Digital carbon print 144.8 x 223.5 cm Gregory Crewdson, Courtesy Gagosian Gallery, New York © Gregory Crewdson
Fotó: Gregory Crewdson: Untitled (Shane) from the series ‘Beneath the Roses’ 2006 Digital carbon print 144.8 x 223.5 cm Gregory Crewdson, Courtesy Gagosian Gallery, New York © Gregory Crewdson
Fotó: Gregory Crewdson: Untitled (Natural Bridge) from the series ‘Beneath the Roses’ Digital carbon print 144.8 x 223.5 cm Gregory Crewdson, Courtesy Gagosian Gallery, New York © Gregory Crewdson
Fotó: Gregory Crewdson: Untitled (Sunday Roast) from the series ‘Beneath the Roses’ 2005 Digital carbon print 144.8 x 223.5 cm Gregory Crewdson, Courtesy Gagosian Gallery, New York © Gregory Crewdson
Crewdson fotóalbumai megtekinthetők a Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtárban és megvásárolhatók a Mai Manó Ház könyvesboltjában.
Fotó: Gregory Crewdson munka közben
Fotó: Gregory Crewdson munka közben
Fotó: Gregory Crewdson munka közben
(forrás: artblart.com, happypixels.com)
Ezen a linken egy olyan magyar fotós munkáit láthatjuk, akinek képeit elsőre valamilyen trükknek képzeljük el vagy rögtön digitálisan módosítottként azonosítjuk, de videóval bizonyítja be, hogy tévedtünk. Érdekes.