Pieter Hugo (sz. Johannesburg, 1976.) pályafutása - életkorából adódóan - nem tekinthető hosszúnak, de fotóművészeti munkássága már olyan gazdag és változatos, hogy joggal beszélhetünk egyenletes életműről. 2003 óta kizárólag a Szaharától délre fekvő területeken fényképez. Mindennapi élet a poszt-koloniális Afrikában, saját hazájában, az apartheid megszűnése után kialakult komplex viszonyok és a globális kereskedelem hatása - ezek a témák szövik át valamennyi elgondolkodtató sorozatát.
Pieter Hugo hosszú időt tölt el terjedelmes sorozatainak fényképezésével annak érdekében, hogy intim, olykor bizarr pillanatokat kapjon el. A nagy formátumú fényképezőgép használata türelmet és bizalmat igényel a fényképész és a fényképezett között, a folyamat eredményeként őszinte arckifejezések és természetes, közvetlen párbeszéd jeleit láthatjuk a képeken. Van valami pillanatnyi nyugalom és bizonyos fokú időtlenség ezekben a felvételekben, melyek egyfajta teret biztosítanak a nézőnek, hogy mélyebb szinten kapcsolatba kerüljön a fénykép tárgyával.
A gyorsan átalakuló földrész politikai változatosságát - egyesek szerint Afrika a jövő globális gazdasági hatalma lesz - Pieter Hugo a festészetből átvett ismerős műfajok (tájkép, portré, csoportportré, csendélet) egyszerűségével fejezi ki. Fényképészetének témái - idősek, vakok, utcai előadók, szappanopera színészek, közeli családtagok és barátok - olyan szociális csoportképet alkotnak, melyen az alakok egyrészt egyénekként jelennek meg, másrészt együttesük Afrika 21. század eleji univerzális képét adja. - olvashatjuk a Ludwig Múzeum oldalán a 2013-ban megrendezett Pieter Hugo kiállítás kapcsán írt sajtószöveget.
Mivel ezen a héten Pieter Hugo egy 2013-ban készült képét választottátok a HÉT FOTÓJÁNAK, ezért mai bejegyzésünkben a Johannesburgban született fotográfus további munkáit is bemutatjuk.
© Pieter Hugo Courtesy of Stevenson, Cape Town/Johannesburg and Yossi Milo, New York Fotó: Pieter Hugo: Escort Kama. Enugu, Nigeria 2008
© Pieter Hugo Courtesy of Stevenson, Cape Town/Johannesburg and Yossi Milo, New York Fotó: Pieter Hugo: Mallam Mantari Lamal with Mainasara, Abuja 2005 – 2007
© Pieter Hugo Courtesy of Stevenson, Cape Town/Johannesburg and Yossi Milo, New York Fotó: Pieter Hugo: Dayaba Usman with the monkey Clear, Abuja 2005 – 2007 From the series The Hyena & Other Men
© Pieter Hugo Courtesy of Stevenson, Cape Town/Johannesburg and Yossi Milo, New York Fotó: Pieter Hugo: Naasra Yeti, Agbogbloshie Market, Accra, Ghana 2009
© Pieter Hugo Courtesy of Stevenson, Cape Town/Johannesburg and Yossi Milo, New York Fotó: Pieter Hugo: The Honourable Justice Unity Dow 2005
© Pieter Hugo Courtesy of Stevenson, Cape Town/Johannesburg and Yossi Milo, New York Fotó: Pieter Hugo: Loyiso Mayga, Wandise Ngcama, Lunga White, Luyanda Mzanti and Khungsile Mdolo after their initiation ceremony, Mthatha 2008
© Pieter Hugo Courtesy of Stevenson, Cape Town/Johannesburg and Yossi Milo, New York Fotó: Pieter Hugo: Inside the Bester’s home, Vermaaklikheid 2013
© Pieter Hugo Courtesy of Stevenson, Cape Town/Johannesburg and Yossi Milo, New York Fotó: Pieter Hugo: Daniel Richards, Milnerton 2013
© Pieter Hugo Courtesy of Stevenson, Cape Town/Johannesburg and Yossi Milo, New York Fotó: Pieter Hugo: David Akore, Agbogbloshie Market, Accra 2009 – 2010
© Pieter Hugo Courtesy of Stevenson, Cape Town/Johannesburg and Yossi Milo, New York
(forrás: ludwigmusem.hu; artblart.com)
1993-ban egy akkor még kevéssé ismert dél-afrikai fotóriporter, Kevin Carter - később Pulitzer-díjat nyert - alkotása rázta meg a világot. A fotó történetéről ITT olvashatsz.