Howard Greenberg fotógyűjteménye a Mai Manó Házban - Fotográfia felsőfokon

2013. október 13. Mai Manó Ház

Kincses Károly: Fotóegyetem kezdőknek és haladóknak

Valamikor kora tavasszal, egy szép napsütéses délelőttön alaposan átnéztem a könyvet és a küldött pdfet, és egyszerűen boldog lettem. Olyan ez a nem könnyen létrejött kiállítás, mint egy fotóegyetem, olyan képeket hoz el a Mai Manó Házba, amelyek integráns részei a fotográfia egyetemes történetének. Klasszikusok. Majdhogynem kötelező látványok a fotóiskola kezdő, haladottabb és haladó tanulóinak. A 171 választható eredeti műalkotás szerzői között olyanokat találunk, mint Robert Frank, akinek a The Americans könyvétől számíthatjuk a modern fotográfia iránti figyelem fókuszálódását. Megmutatjuk a magyar gyökerű Weegee képeit, melyek az amerikai álom fonákjáról tudósítanak, vagy Diane Arbust, akinél a kamerájába néző személyiségek elsősorban önmagukat képviselik, és nem a majd mindig jelen levő furcsaságukat, extrémitásukat. Szerepel a kiállításban Manuel Álvarez Bravo, aki nélkül a kortárs mexikói fotóművészet elképzelhetetlen, s akinek olyan mentorai voltak, mint Tina Modotti és Edward Weston. Természetesen az ő képeik szintén utaznak ezzel a kiállítással. Josef Koudelka, Henri Cartier-Bresson, Lee Friedlander, Garry Winogrand, Walker Evans fotói nélkül egyetlen egyetemes fotótörténeti könyv sem jelenhetik meg a világban. 

walker-evans-negro-church-south-carolina-1936.jpgFotó: Walker Evans Negro Church, South Carolina 1936
© Library of Congress Courtesy of Howard Greenberg Collection 

A válogatásba bekerült Roman Vishniac, aki az elhurcolásuk és megsemmisítésük előtti utolsó pillanatban örökítette meg a lengyel és kárpátaljai zsidókat, létrehozva ezzel egy soha el nem évülő képes vádiratot. A Children of a Vanished World könyvéből mutatunk be néhány fotót. Rajtuk kívül még Bill Brandt, Lewis Hine, Jacob Riis, Dorothea Lange, Aaron Siskind, Marc Riboud, Minor White, W. Eugene Smith, Lisette Model, Bruce Davidson, Helen Levitt, vagy a cseh avantgárd kitűnőségei: Jaroslav Rössler, Funke, Drtikol és Josef Sudek is képviseli magát egy vagy több képpel a kiállításban. A magyarok közül a gyűjteményben André Kertész, Munkácsi Márton, Robert Capa, Kinszki Imre, Angelo néhány képe kapott helyet.

ruth.orkin-american.girl.jpg
Fotó: Ruth Orkin: Amerikai lány Olaszországban (Firenze) 1951.
© Ruth Orkin Courtesy of Howard Greenberg Collection


Szándékos a hosszas felsorolás. A névsorolvasás. Mert zavarba ejtő. Mert önvizsgálatra késztető. Tudok-e, tudunk-e eleget erről a művészeti ágról? Válaszunk többféle lehet. Persze, ezt már mind tudjuk, a könyökünkön jön ki. Lelke rajta, aki ezt mondja, gondolja. Más valaki azt mondhatja, különkülön már sokat láttam belőle, de így együtt… És olyanok is lehetnek, akik bár szeretik a fotót, vagy sokat költenek rá, vagy sokat keresnek belőle, de az ez irányú tudásuk hézagos. Bármi is a válasz, most itt az alkalom, ismerjük meg Howard Greenberg New York-i kollekciójának válogatott darabjait. Nem Párizsban, nem a Fondation Henri Cartier-Bressonnál, nem Svájcban, a Musée de l’Elyséeben, hanem itt, Budapesten, a Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Házban.
Népszerű, szerethető és híres, az egyetemes fotótörténet fontos és legfontosabb képei válogatódtak össze. Miért ezek és nem mások? Csak.
Mint minden privát gyűjtemény, bárha törekszik is az objektivitásra, mégis csak alapvetően a válogató egyéni ízlését tükrözi. S bár dominálnak az amerikai szerzők (óvatosan ezzel a fogalommal, pontosabban fogalmazunk, ha az USAban ismertté lett, elhíresült alkotókra gondolunk!), mégis úgy néz ki, hogy Howard Greenberg messzire látott New York-i galériájából, elég széles körből merített, s ami a gyűjteményében megjelent, az vagy már ikon volt korábban is, vagy ő segíti a kánon részévé tenni őket. Tudjuk, a képeknek, a szerzőknek nemzetközi nyilvánosság kell, jó referenciákkal bíró gyűjtők, nagy presztízsű múzeumok és olyan galériák, amelyek igazodási pontként szerepelnek a világ többi hasonló dolgokkal foglalkozó személyei, intézményei előtt. Howard Greenberg és az általa évtizedek óta működtetett galéria, valamint a lausannei Musée de l’Elysée ilyen. 

howard_greenberg_leon_levinstein-web.jpgFotó: Leon Levinstein Fifth Avenue c. 1959
© Howard Greenberg Gallery Courtesy of Howard Greenberg Collection 

Van mit tanulnunk még.
Ajánlom ezt a kiállítást, ezt a kollekciót fiataloknak és öregeknek, a fotóban még ártatlanoknak és dörzsölt öreg rókáknak, ajánlom tanulni vágyóknak és tanítóknak, mert ilyen lehetőség aligha akad itt a közeljövőben. Vaskos fotóalbumok, dollármilliós leütéseket produkáló árverezőházak, a világ minden magára valamit is adó fotógyűjteményében megtalálható szerzők képei adnak személyes találkozót egymásnak a Mai Manó Házban.
És akit mindez, amit itt összehordtam, nem érdekel, vagy aki már nem szeret tanulni, annak is érdemes kiállítást kínál Howard Greenberg és a Musée de l’Elysée: íme, így néz ki egy komoly fotógyűjtemény, lehet utána csinálni…
KINCSES Károly, a budapesti kiállítás kurátora

madridspainhenricartierbresson-1933.jpgFotó: Henri Cartier-Bresson: Madrid, Spain, 1933
© Henri Cartier-Bresson/Magnum Photos. Courtesy of Fondation HCB and Howard Greenberg Collection

howard_greenberg_dorothea_lange_migrant_mother-web.jpgFotó. Dorothea Lange: Migrant Mother, Nipomo, California 1936
© Library of Congress Courtesy of Howard Greenberg Collection

howard_greenberg_dorothea_lange_cotton_picker.jpgFotó: Dorothea Lange Migratory Cotton Picker Eloy, Arizona, 1940
© Library of Congress Courtesy of Howard Greenberg Collection

A Fotográfia felsőfokon című kiállításunkon szereplő 118 fotó közül jónéhányat Pfisztner Gábor segítségével ez év végéig a blogunkon is bemutatunk. Korábban olvashattatok már a felhőkarcolón üldögélő munkásokról és a new yorki bűnügyi fotóriporterről is.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása