Kép-kockák #14 – Stanley Forman: Tragikus baleset a leszakadó tűzlépcsőn (1975)

2015. április 19. Mai Manó Ház

1975. július 22-én Bostonban egy 19 éves nő és a kétéves keresztlánya nem tudott kijönni az égő épületből. A tűzoltó a ruhájával védte őket az egyre közelebb kúszó lángoktól. Ekkor leszakadt a tűzlépcső. A nő belehalt sérüléseibe, de a keresztlánya életben maradt, mert a nő testére esett. A sorozat részét képező fénykép a 19 éves Diana Bryant-t és kétéves keresztlányát, Tiare Jones-t ábrázolja, amint a bostoni Marlborough Streeten lévő épület leszakadó tűzlépcsőjéről a mélybe zuhannak. A tűzlépcső az ötödik emeletnél leszakadt, amikor a forgatható tűzoltólétrát kinyújtották, hogy arról a két lányt körülbelül 15 méter magasságról kimentsék. Bryant belehalt sérüléseibe, de Jones túlélte a zuhanást, mert Bryant testére esett, amely tompította a becsapódást. A fotón zuhanó cserepes növények is láthatók. A megrázó sorozat elnyerte az 1976. évi Pulitzer-díjat hírfotó kategóriában, valamint az év sajtófotója (World Press Photo) díjat is. A kép motoros fényképezőgéppel készült és először a Boston Heraldban, majd világszerte különféle napilapokban jelent meg, amire sok olvasó ellenségesen reagált. A médiát többen is azzal vádolták, hogy szenzációt hajhászva megsértette Diana Bryant személyiségi jogait.
A kép arra késztette a bostoni hatóságokat, hogy szigorítsák a tűzlépcsők biztonságára vonatkozó előírásokat. A tűzvédelmi csoportok országszerte arra használták a fotókat, hogy más városokat is hasonló erőfeszítésre ösztönözzenek. A tragikus baleset képei az azonnali mentés reményétől a végzetes zuhanásig csupán néhány másodperc alatt készültek el. Az ikonikus képettalán már mindenki ismeri, mivel áprilisban Facebook oldalunkon a sajtófotó és a riportfényképezés a témánk, így mai bejegyzésünkben a díjnyertes sorozat összes képkockáját megnézheted. 

bostonheraldsf001.jpgFotó: Stanley Forman: A tragikus kimenetelű mentés első pillanatai, 1975. július 22 © Stanley Forman/WPP/BostonHerald

tim_mantoani.jpgFotó: Tim Mantoani: Stanley Forman két Pulitzer-díjas fotójával

Stanley Forman fényképének a hivatalos címe „Leszakadó tűzlépcső”. A háromszoros Pulitzer-díjas fotóriporter a BBC számára így írta le a fotót:
"1975. július 22-én történt. Aznap éppen távozni készültem a Boston Herald szerkesztőségéből. Ekkor hívás érkezett, amely az egyik régi városnegyed viktoriánus stílusú sorházában pusztító tűzről értesített. A házhoz siettem és az egyik tűzoltóautó küzdelmét követtem. Az épület hátsó részéhez rohantam, mert létrás autóért kiáltottak, mivel néhányan nem tudtak lejönni a tűzlépcsőn. Az épület hátsó részéhez futottam és amikor felnéztem, egy nő gyerekkel állt a tűzlépcsőn és a mögöttük lángoló tűz heve miatt lényegében kihajoltak az épület legszélső részéről. Eközben Bob O’Neil tűzoltó az épület tetejéről a homlokzatra átmászva meglátta a tűzlépcsőn álló lányokat és leereszkedett hozzájuk, hogy kimentse őket. Olyan pozíciót vettem fel, ahonnan a küszöbön álló rutinműveletnek gondolt mentőakciót fényképezhettem. A létrát kinyújtották, hogy azzal hozzák le őket körülbelül 15 méter magasságból. O’Neill tűzoltó éppen azt mondta Diana Bryant-nek, hogy ő átlép a létrára és arra kérte, hogy nyújtsa át neki a gyereket. O’Neil a létráért nyúlt, amikor a tűzlépcső hirtelen leszakadt. Zuhanás közben is fényképeztem őket – azután elfordultam. Akkor döbbentem rá, hogy mi történik és nem akartam látni, amikor a földre csapódnak. Még ma is emlékszem, ahogy elfordulok és remegek. Kiderült, hogy nem is láttam volna őket a földre csapódni, mivel egy kerítés mögé estek, ahol a kukák voltak. Amikor visszafordultam, már nem láttam őket, csak a tűzoltót, aki egy kézzel teljes felszerelésben még mindig a létrán lógott, mint egy majom. Felhúzta magát a tűzlépcső épen maradt részére, ahol már biztonságba került. Mások látták, amint a nő teste felfogja a gyerek becsapódását. A nő aznap éjjel meghalt."

bostonheraldsf002.jpgFotó: Stanley Forman: A tűzlépcső leszakadásának pillanata, 1975. július 22 © Stanley Forman/WPP/BostonHerald
bostonheraldsf003.jpgFotó: Stanley Forman: A tűzlépcső leszakadásának pillanata, 1975. július 22 © Stanley Forman/WPP/BostonHerald
a_mother_and_her_daughter_falling_from_a_fire_escape_1975_4.jpgFotó: Stanley Forman: 1975. július 22 © Stanley Forman/WPP/BostonHerald
a_mother_and_her_daughter_falling_from_a_fire_escape_1975_1.jpgFotó: Stanley Forman: A leszakadó túzlépcső., 1975. július 22 © Stanley Forman/WPP/BostonHerald
boston_herald1975.JPGFotó: Stanley Forman: A tragikus baleset áldozata, Diana Bryant, 1975. július 22 © Stanley Forman/WPP/BostonHerald

(forrás: archive.worldpressphoto.org; stanleyformanphotos.com; bostonherald.com)

A Pulitzer-díj hetvenéves történetének megrázó, érdekes, díjnyertes fotóiból válogattunk, melyek közül néhány a nyugalom megzavarására is alkalmas lehet. Ezt a bejegyzést ITT találod. 

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása