Gőbölyös Luca: Az árnyékutazó (2001-2002)

2015. szeptember 22. Mai Manó Ház

Mindenkinek ismerős az a helyzet, amikor ismeretlen helyen járva arra ösztökéljük szeretteinket, hogy a turisztikai vagy természeti látványosság előterében alkossanak rendezett csoportot, s a jövőbe meredő, bizakodó tekintettel mosolyogjanak ránk, miközben mi magunk megkíséreljük lencsevégre kapni az „ellesett pillanatot”. Gőbölyös Luca fotóin az ilyen típusú fényképek létrejöttének kontextusára reflektál: New York-i és budapesti turistalátványosságok tövében készült családi fotókba „áll bele” kéretlenül. Maga az ötlet ilyen formában még nem feltétlenül új, de Gőbölyös projektje azonban több ponton túllép ezen az egyszerű gegen. A fotókon ugyanis nemcsak a kompozícióba belezavaró művésznő és a pózoló családtagok (barátok) jelennek meg, hanem a képek készítői is. Fotókat látunk, megzavart fényképezési szituációkról. A tetszetős koncepción kívül némi iróniát is fel véltem fedezni e fotókon: maga a beállítások és a jelenetek esetlegessége is hűen leképezi az amatőrfotók világát - itt-ott belóg egy-egy kéz vagy láb. Leginkább a dolognak mégis az az abszurditása ragadott meg, ahogy a (feltételezem) New York-i Szabadságszobor kilátójában álldogálnak az érintettek. A kilátásból ugyanis semmi sem látszik: a rövidnadrágos, napszemüveges világutazók mindegyike szürke és érdektelen vaslemezek előtt pózol. Hát ezekért a felvételekért biztos felesleges volt ennyit utazniuk! – olvashatjuk az exindex oldalán megjelent kritikát a 2002-ben megrendezett kiállításáról. 

gl007.jpgFotó: Gőbölyös Luca: Budapest, Részlet az Árnyékutazó sorozatból, 2002

A photobombról akkor beszélhetünk, ha egy fényképre véletlenül vagy szándékosan olyan valami vagy valaki kerül, amit a fotó készítője nem tervezett megörökíteni. A fotóbomba a “szelfi“-hez hasonlóan a digitális fotózás és a közösségi oldalak széleskörű elterjedésével a 2010-es évektől került be a hétköznapi szóhasználatba.
Mai bejegyzésünkben Gőbölyös Luca fotográfus olyan képeit láthatjátok, melyek jóval a fotóbombázás szó megszületése előtt készültek. 
„Amikor először jártam New Yorkban, szerelmes lettem a városba. Az első látogatás után szerettem volna hosszabb időre is kimenni, megpályáztam és megkaptam az állami Eötvös-ösztöndíjat, kétszer három hónapra. Egy csomó barátom meglátogatott, akiket nekem kellett kalauzolni a városban, és egy idő után azon kaptam magam, hogy már hatszázszor jártam a Szabadság-szobornál, Empire State Buildingnél, World Trade Centernél. Elég szórakoztatónak találom a turistákat, magát a turizmust is, a hihetetlen megörökítési és megörökíttetési vágyat, hogy a nyaraló ember nem tud mit kezdeni a szabadidejével, és azzal, hogy be kell fogadnia az élményt, ezért a fényképezéssel ad magának feladatot. Mindegy, hogy mit és hogyan, csak fényképezzen. Az jutott eszembe, hogy szívesen beállnék az emlékképeikbe. Én úgy tekintettem ezt az akciót, mint egy inváziót, amivel eljutok a magánéletükbe, bekerülök a fotóalbumukba. Úgy tettem még érdekesebbé a helyzetet, hogy lelepleztem magam, megkérdeztem, hogy honnan jöttek és mi a nevük, ilyen módon azt is tudtam, hogy hová fognak elvinni a képeiken, meglepetésemre mindenki nagyon együttműködőnek bizonyult. És ez nem elég, kitaláltam, hogy megcsinálom a saját fotómat arról, hogy engem fényképeznek. Természetesen nem én exponáltam, mivel én ott álltam az Empire State Building kilátójának dróthálója előtt, mintha nézelődő turista lennék, ezért annak a barátomnak vagy ismerősömnek, akivel fönt voltam, a kezébe nyomtam egy amatőr gépet, és velük fényképeztettem le a szituációt. Emiatt abszolút snapshot képek születtek, amikre ráírtam a rajtuk fényképezkedő család nevét és címét is. Árnyékutazó lett a sorozat címe. New York után megcsináltam a budapesti verziót is, amibe újdonságként Hősök téri csoportképek is bekerültek. – nyilatkozta Gőbölyös Luca - akivel a héten a Mai Manó Házban is találkozhatsz - a Fotóművészet magazin 2007-es számában megjelent interjúban. 

gl001.jpgFotó: Gőbölyös Luca: New York, Részlet az Árnyékutazó sorozatból, 2001
gl002.jpgFotó: Gőbölyös Luca: New York, Részlet az Árnyékutazó sorozatból, 2001

 

gl003.jpgFotó: Gőbölyös Luca: New York, Részlet az Árnyékutazó sorozatból, 2001
gl004.jpgFotó: Gőbölyös Luca: New York, Részlet az Árnyékutazó sorozatból, 2001
gl005.jpgFotó: Gőbölyös Luca: New York, Részlet az Árnyékutazó sorozatból, 2001
gl006.jpgFotó: Gőbölyös Luca: New York, Részlet az Árnyékutazó sorozatból, 2001
gl008.jpgFotó: Gőbölyös Luca: Budapest, Részlet az Árnyékutazó sorozatból, 2002
gl009.jpgFotó: Gőbölyös Luca: Budapest, Részlet az Árnyékutazó sorozatból, 2002
gl010.jpgFotó: Gőbölyös Luca: Budapest, Részlet az Árnyékutazó sorozatból, 2002
gl011.jpgFotó: Gőbölyös Luca: Budapest, Részlet az Árnyékutazó sorozatból, 2002

(forrás: exindex.hu; fotomuveszet.net)

Az egyik legrégebbi Photobomb Baudelaire nevéhez köthető, a képet - melyet ITT találsz - az 1800-as évek második felében fényképezték. A szintén a XIX. században készült amerikai turistafotókból összeállított válogatásunkat, melynek különlegessége, hogy a képek ugyanazon a helyen készültek - pedig ITT találod.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása