OBJEKTÍV-en szólni Anna fotóiról egyszerűnek tűnik, de nem az. A könyvben, amelynek lapjai közé zárja életét és munkáját, a múlt század 60-as éveit felidéző fekete-fehér fotóival, egy olyan világba kalauzol bennünket, ahol a vad és nyers élet minden fájdalmát és örömét naiv szépséggel és mesteri megérzéssel láttatja. Nem a fotó rejtett üzenetén töprengett, hanem észrevétlenül, ahogy a macska oson, kivárta a pillanatot. Fotóival egyértelmű üzenetet közvetít, rábukkanunk bennük a nagyszerű dolgok egyszerűségére. A kor – melyet rögzített – egy másmilyen világról szól, melyben az ember nehezebben élt ugyan, de sokkal boldogabb volt. A fekete-fehér kép mágiájában elmerülve emlékszünk arra az időre, amikor a kép hangulatát a szerző egyénisége és akarata befolyásolta. A mai világ színpompás virtuális labirintusaiban önmagunkat veszítjük el. Ezernyi gombnyomás ellenére is. Anna fotói több mint 3000 dokumentált filmtekercsből, gondos válogatás révén sorakoznak a könyvben. Értékes hagyaték arról az időről, amelyet elveszítettünk, átlépve a 21. század küszöbét. Anna egyszer azt mondta, hogy azon töprengve, vajon ki fog emlékezni rá, végül rájött, hogy az életben azt csinálta, amit szeret, és ez nagy elégtétel. Ezek a fotók – és a szerző egész személyisége – bizonyíték arra, hogy ha az ember olyan szakmát választ, amit szeret, életében nem dolgozik egyetlen napot sem. (Dávid Csilla, fotóriporter)
A képre kattintva a fotóalbum képeiből találsz egy válogatást.
Fotó: Lazukics Anna Fotó című könyveÍráshoz készülődve – mely szöveg ebben a könyvben helyet is kapott – felidéztem Annának azt a több száz fotográfiáját, melyeket – a szerencsés körülményeknek köszönhetően – többször is volt alkalmam látni.
Lazukics Anna több évtizeden át a Magyar Szó fotóriportere volt. Hozzáértőn, kutatási szenvedéllyel, néha különleges látószögből örökítette meg a mellettünk elrohanó világ pillanatait.
Roland Gérard Barthes (1915–1980), a múlt század egyik legismertebb francia teoretikusa, filozófusa, irodalom- és társadalomelméleti gondolkodója, a fotográfia többértelmezésű vonatkozásait és jelentését tanulmányozva, ezt mondja a La chambre claire című könyvében, míg Napóleon öccsének 1852-ben készült fényképét szemléli: „Annak az embernek a szemébe nézek, aki látta Napóleont.”
Miközben Anna 1954-től 2014-ig készült fotóit – hatvan év fotográfusi alkotás bizonyítékait – nézem, ugyanilyen érzés kerít hatalmába.
Egyik fotóján ráismerek a „szereplőkre”, a torontálszigeti (Sakule) szamárversenyt kommentáló férfiak csoportjára. Annával és barátainkkal együtt voltunk azon az eseményen.
Néhány fotón felfedezem a hetvenes évek csillogását és a szinte érinthetetlen Titót, ahogy sombreróval a fején fesztelenül, jó hangulatban szórakozik az újvidéki Park Szállóban 1976 szilveszterén.
A fehér-fekete technikában készült képek tökéletesen érzékeltetik a gyárcsarnokok hangulatát, majd észreveszem a munkások között az akkor még fiatal Károly herceg filantropikus tekintetét. A szinte érzékelhetően forró öntöde után máris elém tárul egy szövetkezet hagymát válogató asszonyokkal teli fullasztó csarnoka.
A híres IDOL gyár már régen nem létezik, de Anna fotója megörökítette a cipőkrém reklámját a mosolygó cipőtisztító bódéjának esőáztatta ablakán.
Aztán ott van a kisgyerek, aki a tükör előtt fintorogva szórakozik, amíg a felnőttek kabátvásárlással vannak elfoglalva. Ebbe a tükörképbe a részleteket kereső szemlélő is belenéz, keresi önmagát, talán szeretné megállítani az időt.
Még sokáig sorolhatnám a benyomásaimat és gondolataimat, amelyeket e gazdag életmű minden egyes képének szemlélése ébreszt bennem, de visszakanyarodom a távoli 1955-ös évbe, amikor Hemm Anna egy egyszerű fényképezőgép „bűvös szemével” az óvodaudvarban ugrándozó gyerekeket megörökítve elindult a több évtizedes fényírás útján. Azóta is még mindig ő az egyetlen vajdasági nő a Művészfotózás Mesterjelöltje ranggal. - írta Dušan Živkić, a Vajdasági Fotó-, Film- és Videoszövetség elnöke Lazukics Anna Fotó című könyvének előszavában.
Az ingyenesen látogatható Lazukics Anna – Jugoszlávia 1954 – 1989 című kiállításunk e hét végén, 2016. április 3-án vasárnap bezár, ez idő alatt a Fotó című 226 oldalas több mint 200 fotóval illusztrált katalógus a kiállítás ideje alatt kedvezményes áron, 4.000,- Ft-ért vásárolható meg a Mai Manó Könyvesboltban.