„Legismertebb munkáim tájképek. Igyekszem térben és időben elkülöníteni mindazt, ami általában végtelen sok részlettel keveredik össze. Az egyik belső igényem az, hogy az emberi szem elé táruló teljességből néhány alapvető elemet ragadjak ki és a zavaró természeti elemek kiküszöbölésével harmonikus egységet hozzak létre. Így olyan tájkép jön létre, amelyet a tér, a forma, a rajz és a szín finom kapcsolatai alkotnak.” - mondta az 1933-ban Modenában született Franco Fontana, aki 1961 óta foglalkozik fotográfiával. Fontana hírnevét elsősorban absztrakt tájképeinek köszönheti, ezek többségét Dél-Olaszországban, Puglia és Basilicata környékén készítette.
Fotó: Franco Fontana: Puglia, 1995 © Robert Klein GalleryA fotográfiát gyakran a tények hűséges ábrázolójának tekintik. Fontana, e helyett, úgy gondolja, hogy a szubjektív tekintet a fotográfiai nyelvezet sajátos eszközeivel átformálja a valóságot. Képei absztraktak, de paradox módon a valóság egyszerű dokumentumai is. A fotográfia médiumát nem csak a valóság megörökítésére használja, hanem a „tények” mögötti világ megjelenítésére. A szubjektívan interpretált tájképek a fény, a szín és a tér közötti interakció eredményei – a képek felépítése antinaturalisztikus, nem leíró jellegű, inkább a szintetikus érzéséhez közelítenek, követve az ideát, hogy a fotográfiának nem reprodukálnia kell a láthatót, hanem a láthatatlant kell láthatóvá tennie. Az invenció, a képzelet és az interpretáció a fő eszközök ahhoz, hogy a tájképet egy új, nem konvencionális módon lássuk. „A valóság csak ürügy. Az alapanyag számít, mint a márvány a szobroknál: Michelangelo mondta, hogy el kellett távolítania a felesleget ahhoz, hogy megszülessen a fejében lévő műalkotás. Tehát nem az számít, hogy mit látsz, hanem az, hogy mit nem látsz. A láthatatlan az alapunk. Gondoljunk csak egy öreg fára: a gyökereinek köszönhetően él, amit nem lehet látni. Ez az a fajta láthatatlanság, amit meg akarok örökíteni. Az anyagot, a valóságot akarom értelmezni. Mint Michelangelo, el akarok távolítani mindent, ami felesleges.” (Gáspár Balázs)
Mivel e hónapban a manipulált fotográfia a témánk, Portfólió rovatunkban a képre kattintva Franco Fontana képeiből találsz egy válogatást.
Fotó: Franco Fontana: Basilicata, 1978 © Robert Klein Gallery(forrás: robertkleingallery.com; szellemkeponline.hu)
A világ leghíresebb tájfotóját ITT, Dobos Sándor, a "pályakezdő alkotó" mediterrán tájakon készült különleges panorámafotóit pedig ITT találod.