A hét fotója #296 - Hiroshi Sugimoto: Villám-mezők (2009)

2017. szeptember 25. Mai Manó Ház

A hét fotója minden hétfőn az a kép, mely a Mai Manó Ház Facebook rajongói oldalán bemutatott A NAP FOTÓJA válogatásunkból az előző héten a legjobban tetszett nektek.  

Az 1948-ban született, természettudományi múzeumokba került diorámái (1976), régi amerikai filmszínházakat megörökítő dokumentum képei (1978), és VIII. Henrik angol király és feleségeinek viaszfiguráiról készített, festményszerű portrésorozata (1999) révén világhírűvé vált Hiroshi Sugimoto japán művészt a fényképészet Zen mesterének tartják. Munkái konceptualitását és filozófiai mélységeit egyaránt hangsúlyozzák művészetének szakértői. Eredetileg politológiát és szociológiát tanult a tokiói egyetemen.
Speciális fényképezőgéppel, általában 20×25 cm méretű negatívokra fényképez. Kedveli a nagyon hosszú, gyakran több órás, a finom részleteket előhozó expozíciós időket. Remekül megélhetne fényképeiből is, de olyan erősen motoszkál benne a kalandvágy, hogy nemrég személyiséget és kutatási területet váltott. Otthagyta a nagytudású, szerény fényképész szerepét és egy vad, látomások által vezérelt, őrült tudós bőrébe bújt. 2009-ben elkezdett, Lightning Fields (Villám-mezők) című monumentális, fényképezőgép nélkül alkotott fotósorozatában a villámlás jelenségét vizsgálja.
A sorozat születését négy évig tartó, intenzív kutatómunka előzte meg. „Mindig vonzódtam a tudományok iránt.” – nyilatkozta a művész, „Ez az érdeklődésem most komolyra fordult.” A foszforeszkáló fehérekből, bársonyos feketékből és rejtett textúra-részletekből összeálló, hatalmas méretű képek csillagok és bolygók születését juttatják eszünkbe. Sugimoto nem valódi villámokat örökített meg, hanem a film felett, 400 000 volt feszültséget előállító Van de Graaff generátor segítségével előidézett elektromos szikrákat, kisüléseket. A képek fémlemezre fektetett, 250 x 70 cm-es méretű negatívokra rögzültek. „A folyamat hasonló eredményhez vezet, mint amelyet a bolygónkat eltaláló első meteorit produkált.” - írja Najmányi László az Artportál oldalán 2010-ben megjelent Hiroshi Sugimoto – Másnap című cikkében. 

sugimotolf001.jpgFotó: Hiroshi Sugimoto: Villám-mezők, Nr. 216 © Hiroshi Sugimoto, 2009 © Fraenkel Gallery  

sugimotolf002.jpgFotó: Hiroshi Sugimoto: Villám-mezők, Nr. 128 © Hiroshi Sugimoto, 2009 © Fraenkel Gallery
sugimotolf003.jpgFotó: Hiroshi Sugimoto: Villám-mezők, Nr. 119 © Hiroshi Sugimoto, 2009 © Fraenkel Gallery
sugimotolf004.jpgFotó: Hiroshi Sugimoto: Villám-mezők, Nr. 144 © Hiroshi Sugimoto, 2009 © Fraenkel Gallery
sugimotolf005.jpgFotó: Hiroshi Sugimoto: Villám-mezők, Nr. 133 © Hiroshi Sugimoto, 2009 © Fraenkel Gallery

(forrás: artportal.hu; fraenkelgallery.com; wired.com

 

A villámfotózás ötletét tulajdonképpen az adta, hogy William Nicholson Jennings, philadelphiai fotográfus kíváncsi volt arra, hogy a képzőművészek valósan ábrázolják-e szinte mindig ugyanolyannak a villámok cikkcakkos alakját. Ezt már az első villámfotóval, 1882. szeptember 2-án sikerült megcáfolnia. A világ legelső (épségben fennmaradt) villámról készült fotóját ITT találod.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása