Gilbert Garcin bár már nyolcvankilenc éves mégis fiatal fotográfus. Garcin 1929-ben született La Ciotat-ban, Marseille közelében, majd a közgazdaságtudományi diploma megszerzése után egy lakásvilágítással foglalkozó céget vezetett. A kilencvenes évek elején az Arles-ban megrendezett fotófesztivál egyik workshopján (Rencontres Internationales de la Photographie d 'Arles) Pascal Dolémieux francia fotográfus képei és támogató szavai akkora hatással voltak rá, hogy röviddel a nyugdíjba vonulás előtt beiratkozott egy fotótanfolyamra.
Garcin közel 25 éve - a digitális technikát nélkülözve - ollóval és ragasztóval szürrealista képeket készít, és műveivel arra ösztönzi a nézőt, hogy elgondolkodjanak az időről, a magányról, a létezés súlyáról vagy éppen az élet értelméről.
A képalkotás folyamatának első lépéseként Garcin először önarcképet készít vagy portrét a feleségéről Monique-ról, utána kivágja az előhívott képeket és miniatűr színházában megalkotja az elképzelt helyszíneket, szituációkat. Végül mesterséges fény segítségével újra lefényképezi a végeredményt, majd a sötétkamrában hívja elő az így elkészült műalkotást.
"A képalkotó módszerem nagyon könnyen túl komollyá válhat, ezért fontos egy csipet humort is belevinnem, hogy az emberek könnyebben befogadhassák a témát. " - vallja Garcin, aki az elmúlt években kiadott több könyvet is kidaott és számos nemzetközi kiállításon vett részt, köztük a Mai Manó Házban bemutatott Teremtett valóság című tárlatunkon is. Akkor így írtunk munkásságáról:
Harapós humorérzékkel és éles gúnnyal fabrikálja díszleteit nagyjából a semmiből, ragasztóval, ollóval, pár hétköznapi eszközzel, majd azokba helyezi képeit. Így hozza létre műveit, amelyek minduntalanul megkérdőjelezik az emberek álmait nagyságról és elismertségről - és szembesítik azokat (hiábavaló) erőfeszítéseik abszurd mivoltával.
Garcin műveit különböző neves gyűjtemények őrzik (Maison Européenne de la Photographie (Párizs), Fonds National pour l'Art Contemporain (Párizs), Veendam Artotheque (Hollandia), West Collection – Philadelphia (USA), Titze Collection (Ausztria).
(forrás: gilbert-garcin.com; zeit.de; galeriahartmann.com; holdenlutz.com; lomography.com)
Balla Tamás szintén saját készítésű tárgyakat, jeleneteket kreál, farag, ragaszt gyümölcsökből, izzókból, használati eszközökből, majd ezeket fotózza. Nem manipulálja a nézőt, képein minden tárgy, részlet valós. Ezek a tárgyfotói leginkább humorral, vidámsággal, abszurd jelenetekkel késztetik mosolyra a nézőket, ami a mai hétszűkesztendőben mindenkire ráfér. - írta Kincses Károly az ITT látható különleges képekről.