A HÉT FOTÓSA: Tóth István, az Évszázad Kiváló Fotóművésze

2019. február 10. Mai Manó Ház

Tóth István Érdemes Művész és Balázs Béla-díjas fotográfus, a Magyar Fotóművészek Szövetségének alapító tagja. A klasszikus fotográfia egyik utolsó mestere volt, rendkívüli szakmai tudás, kompozíciós érzék teszi összetéveszthetetlenné képeit.
Tóth István Nyáregyházán született 1923. július 26-án, kisgyermek volt, amikor szülei Ceglédre költöztek, s élete végéig ragaszkodott szeretett városához. Első fényképezőgépét szorult helyzetben lévő barátjától vette családi fotók készítésének szándékával. Véletlenül került kezébe egy fotós szaklap, benne Haller Frigyes, a kiváló szakíró fotóművészetről szóló tanulmányával, mely magával ragadta. Ismeretlenül kopogtatott be a mesterhez, aki a kezdő munkáiban meglátta a tehetséget. A fiatal fotográfus megszívlelve Haller igen szigorú képbírálatait több év kemény munkája után eredményesen mutatkozott be a Bordeaux-i fotószalonon, mely évtizedeken át tartó rendkívül sikeres pályájának kezdetét jelentette.
Bár az 50-es, 60-as években a vasfüggönyön át igen nehéz volt „Nyugatra” képeket küldeni, Tóth István páratlan kitartással juttatta el kollekcióit Ceglédről a világ valamennyi kontinensére: 52 országban több mint 2200 kiállításon bemutatott műveiért 327 díjjal jutalmazták, 1980-ban New Yorkban az Évszázad Kiváló Fotóművésze címet is megkapta. Képzőművészekről, írókról készített fotói Barcsay Jenő, Czóbel Béla, Borsos Miklós, Illyés Gyula, Déry Tibor s számos kiválóság arcvonását, karakterét őrzik. Alapító s egyben a legidősebb tagja volt a Magyar Fotóművészek Szövetségének. Pest megye és Cegléd díszpolgára, Balázs Béla-díjas, Érdemes művész, a Magyar Köztársasági Érdemrend birtokosa, számos nemzetközi fotográfiai társaság tiszteletbeli tagja. Tóth István 2016. október 15-én hunyt el. 

 

Legsikeresebb portréja a Nehéz út volt című kép, mely saját életének is szimbólumává vált. Mivel ezt a képet választottátok a HÉT FOTÓJÁNAK, mai bejegyzésünkben Tóth István fotói mellett a Ceglédi Városi Televízió portréfilmjét is bemutatjuk. "Atyám három nagy egységre osztotta munkáit - Pillanatok, Művészportrék, Gyermekkorom emlékei -, ezt követve állítottam össze az anyagot a rendelkezésemre álló digitális állományból." - írta nekünk a fotográfus fia, Apáti-Tóth Sándor, akinek a publikálás engedélyéért külön köszönettel tartozunk. 

Pillanatok (1954-1974)

Művészportrék (1974-1982) 

Gyermekkorom emlékei (1982) 

Az 1969-ben készült, Nehéz út volt című fotó a Pillanatok korszakból származik, amikor a fotográfus általános emberi problémák bemutatása mellett, emberi sorsokat és tragédiákat is ábrázolt. Az Ilyen az élet című, nagyon sikeres művének modelljét, húsz év múlva kereste fel újra. A fotóról ITT olvashatsz bővebben. 

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása