A természeti katasztrófák a különféle vizuális műfajok régóta kedvelt témái. Bár minden jelentősebb szerencsétlenségről készültek részletes, drámai hangvételű leírások, személyes beszámolók, a közönség, kiéhezve a legfrissebb hírekre, nemcsak olvasni, hanem látni is akarta a nem mindennapi pusztítás valóságát.
A fotográfia a 19. század találmánya; bár már az 1840-es években találkozhatunk kezdeti próbálkozásokkal, elterjedése a század második felére tehető. A fénykép éppen előállítási módjának köszönhetően a valóságábrázolás és -látás egy újfajta formájának megjelenését eredményezte. A meganynyi képmanipulációs eljárás ellenére a fényképet a valóság hű képmásaként értelmezték a kortársak. Ellentétben a festészettel és más képalkotó eljárással, a fénykép „nem hazudik, mert az örök világosságot, a napsugárt kéri fel mesteréül”. Ez a szemlélet azonban nemcsak a fényképhez való viszonyt határozta meg, hanem visszahatott magára az ábrázolt valóságra is, ugyanúgy, ahogyan a korábbi és későbbi reprezentációs formák. A katasztrófák már a kezdetektől a fényképészek kedvelt témái voltak, és az új médium, a fénykép által közvetített katasztrófakép a szerencsétlenség egy a korábbitól egészében eltérő tapasztalatát nyújtotta. - olvashatjuk Bodovocs Éva A pusztulás képei. Katasztrófa-fotográfia a 19. század második felében című tanulmányában.
És napjainkban sincs másként, sőt a technológia fejlődésével már akár élőben is nézhetjük a pusztító vulkánkitöréseket, a hurrikánokat, árvízeket és egyéb természeti katasztrófákat. A Reuters fotósai idén is összeállítottak egy galériát, ahol természeti katasztrófákat ábrázoló képeket láthatunk. Ma ezekből mutatunk meg egy válogatást, melyet a képre kattintva találsz.
(forrás: reuters.com)
A Reuters képszerkesztőinek 50 képből álló válogatását ITT találod.
Korábbi posztok a témában:
2020 ötvenöt legfurcsább fotója (Reuters)
2020 ötven legjobb állatos fotója (Reuters)
2020 száz legjobb fotója (Reuters)
2020 harmincöt legszebb légifotója (Reuters)