Január elején hozta nyilvánosságra a Punkt.hu 2020 legfontosabb hazai fotókiállításainak rangsorát, amelyről már itt a Mai Manó Ház Blogon is beszámoltunk, sőt terveink szerint a listán szereplő kiállítások közül külön be is mutatjuk azokat, melyek online is megtekinthetők.
Nemrég a Kiscelli Múzeumban bemutatott TESTKÉP – Akt a kortárs magyar fotográfiában című tárlat anyagát, a Centrális Galériában kiállított Szilágyi Lenke: Posztszovjet. 1990-2002 című sorozat képeit, és a Kassák Múzeumban megrendezett Személyes távolság – Besnyő Éva fotográfiái című kiállítást láthattátok, ma pedig a Capa Központban megrendezett Urbán Tamás: Felesleges Pillangó című sorozatot mutatjuk be, mely a Punkt listáján a negyedik helyet érte el.
Fotó: Capa Központ
Az ember hirtelen el sem tudja dönteni, mi a furcsább, Urbán Tamás fényképeinek tetőtől talpig kitetovált alanya vagy a fényképekről kirajzolódó elképesztő bizalmi viszony, kettejük barátsága. Először csak fotóit láttam, aztán megismertem a joviális és kedves, hetvenes éveiben járó Urbán Tamást. A kettő sehogy nem passzolt össze. Azt feltételeztem, hogy nagyot változott az elmúlt három évtizedben. De nem így történt. A frissen szabadult, fél életét rács mögött töltő Pillangóról készült képein egy-egy tükörben felbukkan az általam is ismert Urbán Tamás frissen mosott mellényben dolgozó fiatalabb kiadása. Mi kötötte össze mégis Urbánt a nála kilenc évvel fiatalabb Pillangóval, akivel egy nagyobb anyagon dolgozva ismerkedett meg a szegedi Csillagbörtönben, 1988-ban?
A válasz felfedezhető Tamás életművét nézegetve is, de a közös munka alatt derült ki számomra teljesen egyértelműen, hogy kettejük metszete a konvenciók elutasítása. Már pályája elején is a félreeső témák hozták lázba, a társadalomból kiszorultakat fényképezte előszeretettel az Ifjúsági Magazin, a Stern és a Blikk fotósaként is. Az 1987-es nagy havazáskor napokra a mentősök központjába költözött, hogy onnan indulhasson a riasztásokra, a ’90-es évek elején pedig évekig minden balesetnél ott volt külön erre a célra átalakított terepjárójával, sokszor a rendőrök és tűzoltók előtt. Kiállítást sem galériában rendezett, hanem koporsókkal kísérve a Nyugati téri aluljáróban, életművét pedig nem egy múzeum raktárában találjuk, hanem a Fortepanon, mindenki számára hozzáférhetően. - írta Virágvölgyi István a kiállítás kurátora.
Urbán Tamás Felesleges Pillangó című kiállítása már nem látogatható, azonban virtuálisan bárki végignézheti a tárlatot, ahol a nyugalom megzavarására alkalmas képek is bemutatásra kerültek. A kiállítás megtekintéséhez kattints a képre!
Fotó: A Felesleges Pillangó című sorozatból © Urbán TamásFotó: Capa Központ
(forrás: capacenter.hu)
A tetovált férfiakról készített fotóválogatásunkat, mely az 1934 és 2006 közötti időszakot öleli fel, ezen a linken találod.