© David LaChapelle, courtesy of Fotografiska New York
David LaChapelle munkáiból nyílt kiállítás a New York-i Fotografiskában Make Believe címmel. A művész eddigi legnagyobb amerikai kiállítása több mint százötven, 1984 és 2022 között készült mára már ikonikussá vált művet mutat be. A kiállítás 2023. január 9-ig látogatható.
David LaChapelle 1963. március 11-én született a connecticuti Hartfordban. Első fotóját egy puerto rico-i vakáció során készítette a kezében martinit tartó, bikinit viselő édesanyjáról. Már kamaszkorában a fényképezés megszállottja volt. A művészeti tanulmányai végeztével New Yorkba költözött, ahol megismerkedett Andy Warhollal. Első munkáját is tőle kapta az Interview magazinnál 17 évesen. Az 1980-as évekre jól ismert fotóssá vált a művészvilágban, az 1990-es évek elején már hírességek álltak neki modellt, és elkezdett divatképeket is készíteni. Fotóit világhírű múzeumok gyűjteményei őrzik, munkái mára a leghíresebb magazinok címlapjain szerepelnek.
„Felelősséget érzek azért, hogy fényt vigyek a világba, és olyan képeket készítsek, amelyek felemelhetik és szolgálhatják az emberiséget, még akkor is, ha néha drámát és humort alkalmazok.”
Fotográfiai munkásságában nem sokat törődik a ,,valósággal’’ – az általa teremtett világ, melynek morzsáit Disneylandtől Gilbert and George-on át számtalan helyen felfedezhetjük, kerek egésszé áll össze. David LaChapelle, akit sztárok sztárfényképészeként emlegetnek, és barokkosan burjánzó képei, nőmodelljei miatt olykor még Fellinivel is rokonítanak, bámulatos kreativitásról tesz tanúbizonyságot. LaChapelle munkássága részben a reklámfotónak abból a már évtizedekkel ezelőtt is létezett fajtájából eredeztethető, amely játékfilmes megközelítéssel és hatalmas eszköztárral, olykor népes statisztagárdával létrehozott virtuális valóságon alapult, de ugyanúgy kötődik a makettezett világra épülő fotográfiai felfogáshoz is. Mindezt persze hollywoodi dimenziókban kell elképzelni, ahol még a kerti törpe is hatalmas. A dolog attól dekadens, hogy már ad abszurdumig elvitt, tehát egyfajta végállomás, jövőtlen, mert nem fokozható tovább. És mint ilyen, sajnos nagyon időszerű, tökéletesen ráillik önfelszámoló, öngyilkos világunkra. Olyan, mint egy nagy római orgia, miközben a barbárok már dübörögnek a folyosón, azzal a különbséggel, hogy itt nemcsak a rómaiak, hanem a barbárok is mi vagyunk – írta LaChapelle munkásságáról a Fotóművészet magazin korábbi főszerkesztője, Tímár Péter.
A képeket a Fotografiska engedélyével mutathatjuk be olvasóinknak.
Fotó: David LaChapelle: 'Eminem: About to Blow' (1999, New York)
© David LaChapelle, courtesy of Fotografiska New York
Fotó: David LaChapelle: 'Naomi Campbell: Have You Seen Me' (1999, New York)
© David LaChapelle, courtesy of Fotografiska New York
Fotó: David LaChapelle: 'Pamela Anderson: Over Easy' (1998, Los Angeles)
© David LaChapelle, courtesy of Fotografiska New York
Fotó: David LaChapelle: 'Lizzo: Ottoman Empire' (2019, Los Angeles)
© David LaChapelle, courtesy of Fotografiska New York
Fotó: David LaChapelle: 'Lil Kim: Luxury Item' (1999, New York)
© David LaChapelle, courtesy of Fotografiska New York
A New York-i Fotografiskában megrendezett Make Belive című kiállítás további merész képei ezen a linken tekinthetők meg.