Az események dokumentálására való igény az ősidők óta jelen van az emberiség történetében, ezt már a barlangrajzok is hűen bizonyítják. A fotográfia történetének legjelentősebb eseményén – Arago bejelentésének elhangzásakor – a fényképezőgép még nem lehetett jelen. Az események – az egyszeri, megismételhetetlen történések, a nem minden nap előforduló és épp ezért ünnepélyes vagy félelmet keltő jelenségek, amelyeket mindannyian megkülönböztetünk az élet hétköznapi mozzanataitól – alkotják a társadalmi, a kulturális vagy a magánélet kiemelkedő momentumait, a mindenkori aktualitást, amelynek tolmácsolására a fotográfia a születése pillanatától törekedett.
Variációk rovatunkban a Fortepan gyűjteményében megtalálható közlekedési baleseteket dokumentáló képekből válogattunk.
© fortepan.hu/Privát fotó és film archívum - Höfler Tibor GyűjteményFotó: Baleset, 1928 © fortepan.hu
Fotó: Szent-Istvány Dezső: Weiss Manfréd (WM) gyártmányú Fokker C.V.D felderítő repülőgép roncsa, 1932
© fortepan.hu Fotó: Vass Károly: Opel Kadett I. személygépkocsi, 1940
© fortepan.hu Fotó: Magyar Rendőr: Budapest, Margit híd pesti hídfője, 1950
© fortepan.hu Fotó: Magyar Rendőr: Nyugati pályaudvar, a Teréz (Lenin) körútra baleset következtében kifutott vasúti kocsi. A felvétel 1962. október 4-én készült.
© fortepan.hu Fotó: Budapest, Újpesti rakpart, jobbra a Katona József utca torkolata, 1963
© fortepan.hu Fotó: Magyar Rendőr: Budapest, 1964
© fortepan.hu Fotó: Magyar Rendőr: Budapest, baleseti helyszínelés a Szemere utca 6. előtt, az autóbusz az Alkotmány utca felől a Szalay utca felé haladt, 1965
© fortepan.hu Fotó: Magyar Rendőr: Magyarország, 1966
© fortepan.hu Fotó: A TV Híradó operatőre a jég alá süllyedt Trabant kiemeléséről készít felvételt. Keszthely, 1982
© fortepan.hu
(forrás: Szilágyi Gábor A fotóművészet története. A fényrajztól a holográfiáig című könyve, Képzőművészeti Alap Kiadóvállalat, 1982; fortepan.hu)
A nagyvárosi éjszakák egyik legelszántabb krónikása volt a mai Ukrajna területéről származó Arthur (Usher) Fellig. Igazi megszállottja volt a munkájának. Az egyetlen olyan riporter volt, aki hivatalos engedéllyel használhatta a New York-i rendőrség rádiójának hullámhosszát. Igaz, korábban inkább a rendőrőrsökön szerezte be a szükséges információkat, hogy aztán a rendőrséget megelőzve érkezhessen a helyszínre és lefényképezhesse a verekedések, balesetek, lövöldözések, leszámolások áldozatait. Weegee képeiből ITT, az 1800-as évek hajókatasztrófáiról ITT, a Montparnasse-i vasúti szerencsétlenségről pedig ITT találsz további képeket.