A francia Gaspard-Félix Tournachon (1820-1910) művésznevén Nadar sokféle területen próbálta ki magát. Volt festőművész, színdarabíró, karikaturista, újságíró, léghajós, ám napjainkban leginkább nagyszerű fotográfusként emlékezünk rá.
"Arról álmodom - írta -, hogy egy szónok mozdulatait, arckifejezésének változásait folyamatosan rögzítve láthassam, mint ahogy a fonográf rögzíti a szavakat vagy az éneket." Elképzelését fia, Paul Nadar segítségével a századik születésnapját ünneplő Michel Eugene Chevreul (1786-1889) kémiatudóssal készített úttörő jelentőségű fotóinterjúban valósította meg 1886. augusztus 31-én, mely rendkívül változatos kifejezéssorral tükrözte a beszélgetés lényeges mozzanatait. E képsort a sajtóban elsőként megjelent riportként tartják számon.
Chevreul az interjút egy vicces megjegyzéssel kezdte: "97 éves koromig ellensége voltam a fotózásnak, de aztán három évvel ezelőtt megenyhültem.” Chevreul – akinek nevéhez többek között a mai modern szappankészítés és a gyertyagyártás tudományát is kötjük – 1864 és 79 között a Természettudományi Múzeum igazgatója volt, és rendkívül nagy tekintélynek örvendett. A pontosan 126 évvel ezelőtt készült interjú alatt a két férfi beszélgetett a fotográfiáról, a színelméletről, Moliere és Pasteur munkásságáról, a hőlégballonosok őrült ötleteiről és természetesen arról, hogy hogyan éljünk 100 évig.
A 13 darab fotóból álló sorozatot, valamint az interjú teljes szövegét a francia Le Journal illustré 1886. szeptember 5-én megjelenő számában L´art de vivre cent ans. Trois entrtiens avec monsieur Chevreul photographiés a la veille de ca cent et unième année. címen publikálták.
(Forrás: oic.uqam.ca, verdeau.com)