1923. december 3-án született Saul Leiter, amerikai fotóművész, a művészi színes fényképezés úttörője, akinek a Mai Manó Házban megrendezett Fotográfia felsőfokon című kiállításunkon is láthattátok az ötvenes évek elején készített fekete-fehér fényképét. (Untitled, Child with Mask, ca 1950). Szomorú aktualitást ad bejegyzésünknek, hogy a múlt héten - 2013. november 26-án - New Yorkban meghalt Saul Leiter. Mai bejegyzésünkben a Fotóművészet magazin online oldalán található cikket ajánljuk figyelmetekbe, melyet Anna Kotzan írt 2009-ben. Saul Leiter Early Color című 168 oldalas fotóalbuma megtekinthető a Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtárban.
Fotó: Saul Leiter: Man with Straw Hat, 1955
© Saul Leiter Courtesy Howard Greenberg Gallery, New York
Fotó: Saul Leiter: Untitled (Self-portrait) 1950s
© Saul Leiter Courtesy Howard Greenberg Gallery, New York
Saul Leiter 1923-ban egy rabbi fiaként született a Pennsylvania állambeli Pittsburgh-ben. Két bátyja ugyan apja kívánsága szerint választott foglalkozást, ő azonban 1946-ban kilépett a clevelandi teológiai fakultásról, és New Yorkba költözött, hogy festő lehessen. Még galériát is talált, ahol kiállították absztrakt expresszionista festményeit, olyan alkotók műveivel együtt, mint Philip Pearlstein és Willem de Kooning. Azonban egyetlen képe sem talált vásárlóra. Ebben a reménytelen helyzetben fordult a fényképezéshez, amiben nagy szerepet játszottak Richard Poussette-Dart fotókísérletei is. Leiter egyébként már gyerekkorában is fotografált egy Detrola géppel, amelyet az anyja vásárolt. „Még mindig megvan néhány azok közül a képek közül, amelyeket tizenhárom évesen ezzel a kamerával készítettem.” Nagy hatást gyakorolt a fiatal Leiterre a Museum of Modern Art-ban 1947-ben megrendezett Henri Cartier-Bresson-kiállítás. „Teljesen lenyűgözött, és ettől kezdve csodáltam Cartier-Bresson-t. Számomra mindvégig a fényképezés történetének kulcsfigurája marad.” A másik meghatározó élményt Alexey Brodovitch könyve, a Ballet jelentette; az albumot W. Eugene Smith ajándékozta neki, akivel hosszan tartó barátságot kötöttek. 1948 táján viszont inkább a színes fotográfia mellett döntött, habár Cartier-Bresson és az akkor meghatározó fotográfus szcéna a művészi fényképezés terén határozottan elutasította a színes nyersanyagot. A meglehetősen gyenge színminőség miatt érzett elégedetlensége okán rövid időn belül áttért a dia használatára, és gyakran kísérletezett lejárt filmmel. A nem kielégítő minőségű nagyítások és az ellenőrzés lehetőségének hiánya, valamint a költséges nagyítási eljárások arra késztették, hogy diáiról ne készítsen papírképeket. „Színes képeimet vetítettem. Esetenként meghívtam néhány barátomat, hogy láthassák.” Ennek köszönhetően Saul Leiter a színes fényképezés, de különösen a művészi színes fényképezés úttörői közé tartozik. Paul Outerbridge már 1940-ben, René Groebli pedig 1953-ban összekapcsolta a szakmai érdeklődést és személyes vonzalmát a színes fényképezést iránt, a színek használatának elfogadását az autonóm fotográfiában pedig általánosságban William Eggleston 1979-ben megrendezett egyéni kiállítása jelenti. (fordította: Pfisztner Gábor)
A teljes cikket ITT találjátok.
Fotó: Saul Leiter: Red Umbrella, ca. 1958
© Saul Leiter Courtesy: Howard Greenberg Gallery, New York
Fotó: Saul Leiter: Postmen, 1952
© Saul Leiter Courtesy: Saul Leiter, Howard Greenberg Gallery, New York
Fotó: Saul Leiter: Snow, 1960
© Saul Leiter Courtesy: Saul Leiter, Howard Greenberg Gallery, New York
Fotó: Saul Leiter: Pizza, Patterson 1952
© Saul Leiter Courtesy: Howard Greenberg Gallery, New York
Fotó: Saul Leiter: Canopy, ca. 1957
© Saul Leiter Courtesy: Saul Leiter, Howard Greenberg Gallery, New York
(forrás: artblart.com)
A világ legelső színes fényképét ITT, a világ legelső színes riportfotóját pedig ITT találod.