A Facebook oldalunkon található NAP FOTÓJA rovatunkhoz és a Hívd elő magadból Vivian Maiert! pályázatunkhoz igazodva ebben a hónapban a blogunkon is az önarcképek a témánk, így mai bejegyzésünkben Lee Friedlander fotóit láthatjátok, aki Bellocq 1912-ben készült New Orleans-i prostituáltakat dokumentáló üvegnegatívjait az 1960-as évek végén vásárolta meg. Friedlander képeivel PORTFÓLIÓ rovatunkban és a Mai Manó Házban korábban már találkozhattatok, így ebben a posztban most önarcképeiből válogatunk.
Fotó: Lee Friedlander: Haverstraw, NY, 1966Az 1934-ben született Friedlander a negyvenes évek végén vett először kamerát a kezébe. Olyan korszakban nőtt fel, amikor a vizuális kultúrát alapvetően a nagy képes magazinok (Life, Harper’s Bazaar) uralták műfajteremtő szerkesztési elveikkel és igényes képi világukkal. Friedlander fényképezési gyakorlatában a legnagyobb újdonságot nem az a képi világ jelentette, amely az általa becsült fotográfusok látványvilágából szintetizálódott, hanem a fényképezéshez való viszonyulása. A képkészítés nála nem a kép kedvéért történt, hanem a képkészítés, az exponálás izgalmáért. Azért, hogy látható bizonyítékát adja annak: ő, a fotográfus ott volt. Ezt jelzik felvételein a finom utalások, amelyek mind személyes jelenlétének nyomai. A fényképkészítést kortársai szerint az öntudat kifejezési formájának tartotta. Ezek a kompozíciós elvek ma már közhelyesen hatnak, a hatvanas évek elején viszont addig ritkán látott vizuális élményt nyújtottak. – írja Pfisztner Gábor a Fotóművészet magazinban.
Fotó: Lee Friedlander: New York City, 1966Fotó: Lee Friedlander: Route 9W, New York, 1969Fotó: Lee Friedlander: Industrial Northern United States, 1968Fotó: Lee Friedlander: Aloha, Washington, 1967Fotó: Lee Friedlander: Tallahassee, Florida, 1969(forrás: frankelgallery.com; fotomuveszet.net)