Bár az F1 még ma is nagy népszerűségnek örvend, de az általánosan elfogadott tény, hogy az aranykora az 1950-es évek közepétől a '70-es évek közepéig tartott, amikor Juan Manuel Fangio, Stirling Moss, Jackie Stewart és Emerson Fittipaldi nevét harsogták a pályákon a hangszórók. A versenyeket már ekkor is tehetséges fotósok fényképezték, mint pl. Robert Daley, Rainer W. Schlegelmilch, Mike Hayward és talán legfontosabb közülük Jesse Alexander, aki 1929-ben született a kaliforniai Santa Barbarában. Jesse soha nem tanult fényképezni, elmondása szerint lelkes olvasója volt a LIFE Magazinnak, amit akkoriban 10 centért árultak. A legendás magazin fotósait - W. Eugene Smitht, Robert Capát és Edward Steichent - tekintette tanárának, bár személyesen soha nem találkozott velük, de életrajzi könyvében azt írta, nagy hatással volt rá Henri Cartier-Bresson, Jacques-Henri Lartigue, Mary Ellen Mark és Bruce Davidson munkássága is.
Fotó: Jesse Alexander: Monaco, 1966Szerette a sportkocsikat, gyakori vendége volt a Palm Springi autóversenyeknek, így ismerkedett meg közelebbről is a versenyzőkkel. Első komolyabb munkáját huszonnégy évesen, 1953-ban kapta, ekkor egy mexikói autóversenyen egy Leicával készített képeket, később Rolleiflexre váltott, majd a hatvanas évektől egy Canon SLR-t használt. 1954-ben családjával Svájcba költözött és különféle autóversenyek fotósaként - mint szabadúszó - a Sports Car Illustratednél kezdett el dolgozni, de az izgalmas pillanatok és a borzalmas balesetek dokumentálása mellett a hatvanas években már a Car and Driver magazin csapatát erősítette főszerkesztőként. A versenyzők, csapattagok nem csak fotósként, hanem egy igazi rajongóként, úriemberként tekintettek Alexanderre, aki pályafutása során rengeteg világhírű versenyzőnek lett barátja. Jó kapcsolatainak köszönhetően Svájcban ugyanazt a Mercedes W196-os autót is kipróbálhatta, mellyel korábban Moss és Fangio is nyert versenyt. A Forma-1 és Le Mans versenyeken készült munkáit fontos gyűjtemények őrzik, 2012-ben a Los Angeles-i Fahey/Klein Galériában rendeztek retrospektív kiállítást képeiből. "Ha a tájfotózás mestere Ansel Adams, akkor biztosan állíthatjuk, hogy a Forma-1-é Jesse Alexander." - mondta róla David Fahey műgyűjtő.
Fotó: Jesse Alexander: Nürburgring, 1958Fotó: Jesse Alexander: Hawthorne és Collins,, Ferrari, Nürburgring, 1958
Fotó: Jesse Alexander:Lángoló Ferarri, Nürburgring, 1960
Fotó: Jesse Alexander, Monaco, 1962
Fotó: Jesse Alexander: Collins, Monza, 1957
Fotó: Jesse Alexander: Phil Hill (Ferrari F2), Nürburgring, 1958
Fotó: Jesse Alexander Lotus, Monaco,1962
Fotó: Jesse Alexander: Monaco, 1966
Fotó: Jesse Alexander: Belgium, 1958
(forrás: faheykleingallery.com; 1stdibs.com)
Egy 110 évvel ezelőtt készült fényképen Szeged legelső autóját láthatod, a különleges fotó-dokumentumokat bemutató bejegyzést ITT találod.