Loomis Dean: A Csúf ügynökség modelljei (1969)

2015. február 04. Mai Manó Ház

Egy, a blogunkon is bemutatott friss Photoshop-projekt eredményei alapján egy fiatal fotóriporternő emlékeztet minket arra, hogy a szépség-szabványok jelentősen különböznek az egyes kultúrákban. A divatmodellek világa egy zárt közösség, a bekerüléshez elengedhetetlen a tökéletesnek tartott test, arc és megjelenés. Ezek a bizonyos fizikai tulajdonságok már régóta ünnepeltek ezen a területen: egy karcsú test, szép bőr, hosszú haj és szimmetrikus arcvonásokkal rendelkező személy nagyobb eséllyel indul a divatszakmában, mint akikkel szűkmarkúbban bánt a sors. Az 1969-ben Londonban alapított Csúf Modellügynökség (Ugly Model Agency) ezt az űrt szerette volna betölteni a divatszakmában. Az ötlet egyszerű volt; a legfontosabb hetilapokban, újságokban hirdettek az alábbi szöveggel: „Ha érdekes arcod van, keresd az Ugly-t!” Marc French ötletgazdát nem kizárólag az motiválta, hogy a modellügynökségek piaca a végletekig telített, hanem az is, hogy úgymond létezik kereslet a ronda emberek iránt. A Csúf ügynökség küldetése az volt, hogy toborozzák és támogassák a "csúnya" nők és férfiak divatszakmában való megjelenését. A hivatal filozófiája az alábbi mondat volt: "A szépség retusálható, de mi azt szeretnénk, ha látnád a modelljeink valódi külsejét." 

A Facebook oldalunkon található NAP FOTÓJA rovatunkban (és itt a blogunkon) februárban a divatfényképezés a témánk.

loomisdean_ugly-models-agency-1.jpgFotó: Loomis Dean: A Csúf ügynökség első női modelljei, London, 1969

Bár az ügynökség azóta kiterjesztette a hagyományos szépségekre is portfólióját, de a leszerződött partnerek között továbbra is nem csak az átlagos külsejű, hanem az egészen különleges megjelenésű emberek is bekerülhettek az adatbázisukba: kis és nagytermetű emberek, punkok és gengszterek vagy éppen a Guiness Rekordok könyvében szereplő extremítások. Az 1969-ben alakult cég mára olyan brandek kampányaihoz kölcsönzött arcokat, mint a Calvin Klein és a Levi's, de a hollywoodi filmkészítők is előszeretettel alkalmazzák a világhírű ügynökség állományában található különleges szépségeket. Az alapító Marc French a tyra.com-nak adott interjújában elmondja, az Ugly Models a másság ünnepe, rassztól, testformától és mérettől mindenki számára lehetővé téve, hogy megélje a modellek életét. “A szépség egyediség, de talán még fontosabb az, hogy az ember jól érezze magát a bőrében”. A bejegyzésben látható képeket Loomis Dean, a LIFE Magazine fotóriportere készítette. A fotókon a Csúf ügynökség első női és férfimodelljeit láthatod. Loomis Dean összesen 52 címlapot adott a Life magazinnak, fotózott cirkuszban, királyi esküvőkön, párizsi divatbemutatókon és a legelső James Bond-film forgatásán is. Párizsban a morfiumfüggő William S. Burroughst, Spanyolországban az alkoholista Ernest Hemingwayt fotózta.

loomisdean_ugly-models-agency-2.jpgFotó: Loomis Dean: A Csúf ügynökség első férfi modelljei, London, 1969

(forrás: time.life.com, index.hu; transindex.ro)

A bevezetőben is említett érdekes kísérletben egy amerikai újságírónő 25 ország egy-egy amatőr vagy éppen profi photoshop-felhasználójának küldte el portréját, hogy a helyi szépségideálnak megfelelően manipulálják portréját. A megdöbbentő végeredményt ITT találod.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása