Fotó-kalendárium - André Kertész: A latrinán, 1915. július 22.

2015. július 22. Mai Manó Ház

“Húsz évesen kerültem a frontra. Azt hiszem a túlélésben nagy segítségemre volt a fényképezõgép. Fényképeztem Lengyelországban, az orosz fronton, mindenhol, ahol valami érdekeset láttam.” (Bodnár: Magyar emlékek. Magyar Hírek, 1984. március 15. 35. o.) André Kertész önkéntesként vonult be a hadseregbe az első világháború kitörésekor. 1915 elején Ausztriában a görzi tisztiiskola hallgatója volt és év végén a lengyelországi fronton súlyosan megsebesült egy mellkas lövéstől a bal keze. Majd egy évig részben béna volt, egész karja sínben volt, s egy tífuszon is átesett. Kórházba került először Budapestre, majd Esztergomba, ahol megszakításokkal majdnem két évet töltött. Ezredbeli bajtársaival elhatározták, hogy a fronton készült képeiből összeállítanak egy kis kötetet, s a remélt bevételt a Vöröskeresztnek juttatják el. Végül csak egy levelezőlap-sorozat készült a képekből. 

andrekertesz19150722.jpgFotó: André Kertész: Latrina a front mögött. Lonie (Galicia), Lengyelország, 1915. július 22.
© André Kertész Emlékmúzeum, Szigetbecse

Az első világháború alatt készült egyik híres képe a lengyelországi frontvonal mögött a latrinán sorban ülő katonák csoportjáról. A fotót 1915. július 22-én, pontosan 100 évvel ezelőtt készítette. André Kertész az alábbi megjegyzést fűzte a képhez az 1985-ben megjelent Kertész on Kertész című könyv 21. oldalán: "Lefényképeztem négy katonát a latrinán. Egyiküket késõbb megölték. Szerettem volna, ha a feleségének van egy utolsó képe róla, de ez volt az egyetlen. Megértette és megköszönte."
 
(forrás: fotomuzeum.hu)

Kertész 3 nappal később, 1915. július 25-én készítette el az Ütközet előtt című fotóját, melyet a bejegyzésben bemutatott képpel együtt 2015 októberéig a Mai Manó Házban is megtekinthetsz. Az André Kertész és Szigetbecse című kiállítás képeiből ITT találsz egy válogatást.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása