Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Válogatás a 18 éve nyílt Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtár fotóalbumaiból (18+)

2017. október 15. Mai Manó Ház

Pontosan 18 évvel ezelőtt, 1999. október 15-én nyitotta meg Nádas Péter a Mai Manó Ház harmadik emeletén található szakkönyvtárunkat, mely névadójául Pécsi Józsefet választotta. A szakkönyvtár állományának alapja a Magyar Fotográfiai Alapítvány apportjából és a Magyar Fotóművészek Szövetsége, valamint a Magyar Fotográfiai Múzeum anyagából származik, de neves fotóművészek — Eifert János, Gera Mihály, Keleti Éva, Korniss Péter, Szalay Zoltán, Rév Miklós — is segítették létrehozását saját gyűjteményük ajándékozásával. Ezekkel az adományokkal nagy értékű, a világ fotóművészetére széles kitekintést biztosító anyag került birtokunkba. Az ország legjelentősebb fotográfiai szakmai könyvtárának teljes gyűjteménye kereshető online katalógusunkban. Természetesen folyamatosan bővül állományunk, melyet a Nemzeti Kulturális Alap pályázatai és az egyéni könyvvásárlások mellett a magyarországi és külföldi fotográfusok, kiadók, galériák és múzeumok adományai is gyarapítanak.
Mai bejegyzésünkben - a Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtár 18. születésnapján - a több mint 13.000 dokumentumot tartalmazó állományából mutatunk be nyolc olyan fotóalbumot, melyek olvasóink körében az elmúlt években a legtöbbször keresett könyvek között voltak.

A képekre kattintva a fotóalbumokban megjelent sorozatok képeit találod.

Claudio Edinger: Madness  
Stockport, Dewi Lewis Publishing, 1997
ISBN 978-1899235315
Adományozó: NKA pályázati támogatás

Az 1952-ben született Claudio Edingert az késztette a szellemileg sérült betegek fotózására, hogy végignézte Alzheimer-kóros nagyanyja állapotának romlását. Amikor 1984-ben hazalátogatott, korábban karizmatikus nagyanyját ágyban találta, aki akkor már pelenkát hordott, cumisüvegből ivott és kedvenc unokáját sem ismerte fel. Elkezdte fényképezni őt, hogy a helyzettel valahogyan megbirkózzon. Öt évvel később a brazíliai São Paulóban lévő Juqueri elmegyógyintézetről készített dokumentumfilm Edingert nagyanyja sorsára emlékeztette. Sikerült elintéznie, hogy a tervezett fotósorozat miatt bejusson az elmegyógyintézetbe és az ápolók részlegében szobát kapjon, ahol a fotózás közben lakott. A középformátumú fényképezőgéppel és villanólámpa fényénél készített erőteljes fekete-fehér képek felkavaróak.

edingermadness.jpgFotó: Claudio Edinger: Madness. Borítókép.

Kozák Lajos: Fotográfiák. 1906-1975.
Budapest, Kossuth Kiadó, 2012
ISBN 978-963-09-7038-9
Adományozó: A kiadó ajándéka

Kozák Lajos fotográfus hagyatékát 1975-ben, a művész halálát követően vásárolta meg özvegyétől a Magyar Sportmúzeum. Az anyag nagy része 2011-ig feldolgozatlan maradt. A múzeum, érthető módon, főleg a sportfotókra, azon belül is a nagy nevekre és eseményekre koncentrált a kutatások során. Szabó Lajosnak, a Magyar Sportmúzeum igazgatójának feltűnt a nagyszámú városkép a vintage fotók között, és elég érdekesnek találta ahhoz, hogy néhányat megmutasson a Cultiris Kulturális Képügynökség munkatársainak. A sárga Forte-dobozok sokféle méretű – a bélyegképtől egészen a 18×24 centiméteresig –, laza tematikák szerint csoportosított papírképeket tartalmaztak. A negatívok, amelyek nagy többsége kisfilmes, különböző darabokban egymásba tekercselve, néhol egy rollfilmes szalaggal áttekerve és összegumizva, helyenként kielégítően feliratozva, de sokszor anélkül feküdtek a régi mozifilmes kópiadobozokban. 

097-GEL_2462.jpg

Fotó: Kozák Lajos: Fotográfiák. Borítókép.

Henri Cartier-Bresson: A L’images á la sauvette /Ellesett képek/
Verve, Párizs, 1952
Adományozó: Magyar Fotóművészek Szövetsége
Henri Cartier-Bresson 1952-ben kiadott L’images a la sauvette /Ellesett képek/ című - ma már fotótörténeti jelentőségű albumában - a fotóriporteri munkája során felmerült tapasztalatait, gondolatait osztja meg olvasójával. Bresson az album előszavában a riportázs, a téma, a szerkesztés és a szín témában fejtette ki véleményét, mely a Fényképművészeti Tájékoztató 1959/3-as számában - majd nálunk a Mai Manó Ház Blogon - magyar nyelven is megjelent.

hcb1952.jpgFotó: A L’images a la sauvette /Ellesett képek/ című könyv borítója Henri Matisse illusztrációjával

Mary Ellen Mark: Falkland Road. Prostitutes of Bombay
New York, Alfred A. Knopf Inc., 1981
ISBN 978-0394509877
Adományozó: Korniss Péter

Az Altamon és a Falkland utak csak pár mérföldnyire helyezkednek el egymástól Mumbai belvárosában, mégis úgy tűnik, mintha két különböző világhoz tartoznának. Az Altamont út környékén található elegáns lakónegyedet mágnások, hírességek és nagykövetek lakják. A Falkland út menti, kevésbé előkelő terület, amely Kamathipura néven ismert, a világ egyik legnagyobb vöröslámpás negyede. A környéket, melyet többnyire az alacsonyabb társadalmi osztályok tagjai látogatták már a brit uralom első napjaitól, ma is a bántalmazások, a kizsákmányolás és a szexkereskedelem brutális epicentruma a független Indiában. A hatóság törvényei a kuplerájok, tömegszállások és ketrecek labirintus-hálózatán kívül maradnak.
Ebbe a világba érkezett meg Mary Ellen Mark 1968-ban, hogy a társadalom keményebb közegeinek – az utcai bandák, a csellengők, a pszichiátriai kezeltek – világát humanistaként ábrázolja. A Bombayben látott jelenetek sokáig kísértették, többször visszatért, hogy később egy könyv formájában is megörökítse a negyedet; a kiadványt - mely a Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtár állományában is megtalálható - a The New York Times „egy intim, de nem obszcén, szomorú, de nem kárhozatos, inkább vonzó” albumnak nevezte, amely „inkább a színek szenvedélyes forgatagával csábít és nem a felkínálkozó hús látványával.” 

falklandroadbook.jpgFotó: Mary Ellen Mark: Falkland Road. Borítókép.

Lois Greenfield: Breaking Bounds. The dance photographs of Lois Greenfield
London, Thames and Hudson Ltd., 1992
ISBN 978-0811802321
Adományozó: Korniss Péter
A táncfotózás egyik mesterének, Lois Greenfield első fotóalbuma Breaking Bounds címmel 1992-ben jelent meg. Az 1949-ben született fotográfusnő Breaking Bounds című sorozatát az 1980-as években készítette. "Küldetésem a tökéletes pillanatok." - mondja a Lois Greenfield a könyv kapcsán egy interjúban. "Ahhoz, hogy ezt meg tudjam valósítani, táncosokat hívok a stúdiómba, majd megkérem őket, hogy improvizáljanak, és ne begyakorolt formációkat mutassanak be. Ezekről sorozatfelvételeket készítek, mindegyiket 1/ 2000 zársebességgel egy másodperc alatt." 

breakingbounds.jpgFotó: Lois Greenfield: Breaking Bounds. Borítókép.

Ed van der Elsken: Love on the Left Bank /Szerelem a bal parton/
Stockport, Dewi Lewis Publishing, 2002
ISBN 978-1899235223
Adományozó: NKA pályázati támogatás 
Amikor Ed van der Elsken holland fotográfus az 1950-es években Párizsban élt, a magazinok szerkesztői semmiféle érdeklődést nem mutattak képei iránt. A holland újságok olyan fotókat akartak, amelyeken az Eiffel-torony vagy az Opera előtt turisták láthatók. Ilyen képek alkalmi eladásával tartotta fenn magát. Egyik este, amikor meglátott egy csinos fiatal leányt, Vali Myerst, aki Ausztráliából jött Párizsba és énekesnő szeretett volna lenni, Van der Elskenben felmerült egy képes regény ötlete. Íme itt volt az a lány, aki mintha csak szimbolizálta volna mindazt a forrongó, fiatal tehetséget, amit a mesés Quartier Latin évente magához vonz. Lefényképezte a lányt azokkal a férfiakkal együtt, akiket magához vonzott: művésznövendékekkel, amerikai tengerészekkel, szingaléz zenészekkel és azzal a férfival is, aki meggyőzte a lányt, hogy színpadi éneklés helyett inkább kiáltva adjon elő dalokat egy kávéházban. Van der Elsken két éven át követte a lányt kamerájával. Lefényképezte, miképpen szívja a marihuanát, lefényképezte józanul és részegen egyaránt. Lekapta mindenféle hangulatában és fényképezőgépével csodálta szépségét. Elsken képei Love on the Left Bank címmel fotóalbumban is megjelentek. 

evdelsken.jpgFotó: Ed van der Elsken: Love on the Left Bank. Borítókép.

Sally Mann: What Remains /Ami marad/
Boston, Bulfinch Press, 2003
ISBN 978-0821228432
Adományozó: NKA pályázati támogatás
Sally Mann 2003-ban publikálta az „Ami marad” (What Remains) című fotóalbumát, mely a Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtár állományában is megtalálható. A Bullfinch Press kiadónál megjelent könyv a halál témájában 132 képet, köztük bomló holttestek fotóit tartalmazza. A felvételek a knoxville-i Tennessee Egyetem antropológiai létesítményében készültek, amely „Tetemkertként” is ismert és ahol az emberi test bomlását tudományosan tanulmányozzák. A tetemeket többnyire hónapokig vagy akár évekig is a szabadban hagyják. Mann a könyvet bemutató kiállítást 2004-ben a Corcoran College of Art and Design-ban nyitotta meg. 

sallymannwhatremains.jpgFotó: Sally Mann: What Remains. Borítókép.

Bettina Rheims: Chambre Close /Zárt szoba/
München, Gina Kehayoff Verlag, 1999
ISBN 978-3929078855
Adományozó: NKA pályázati támogatás
Az 1952-ben Párizsban született Bettina Rheims 1978 óta foglalkozik fotóval, ezt megelőzően manöken és újságíró volt, de foglalkozott műtárgy-kereskedelemmel is. Legelső munkája során, két éven keresztül, műteremben fotózza a Pigalle amatőr akrobatáit és sztriptíztáncosait. Ma már Bettina Rheims közel húsz fős stáb vezetőjeként járja a világot, miközben igen kis példányszámban (1–7 db) előállított fotóit exkluzív szerződése alapján egy párizsi galéria forgalmazza. Az 1989-es Female Trouble címet viselő, női portrékból álló sorozata után férjével, az esztéta Serge Bramley-val készített Chambre Close című széria (Zárt szoba, 1991-92) hozta meg számára a világhírt. A főként a szobák sarkaiban készült aktfotókon szereplő nők testhelyzetei, pózai a XX. század elejére repítenek vissza a nézőt. Rheims egyik célja éppen az volt, hogy sorozatában a legelső erotikus és pornográf felvételek pajzán hangulatát adja vissza a mai stúdiótechnikával készült képeken. A fotóalbumban megjelent sorozathoz Rheims férje írt kísérőszöveget.


rheims010.jpgFotó: Bettina Rheims Chambre Close. Borítókép.


A bejegyzésben bemutatott fotóalbumok a Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtárban megtekinthetők, a Mai Manó Könyvesboltunkban pedig megvásárolhatók vagy megrendelhetők.

(forrás: maimano.hu; amazon.com)

Tavasszal összegyűjtöttük azt az öt könyvet, melyek segítségével könnyebben igazodhattok el a fotótörténet különleges világában. Az ITT bemutatott albumok mindegyike megtalálható a Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtár állományában, és szerencsére már online is elérhetők.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása