Az egyik leghíresebb holland kortárs portréfotós Rineke Dijkstra így válaszolt arra a kérdésre hogy mely személyek inspirálták alkotómunkájában: „Amikor a művészeti iskola diákja voltam, több fotóművész is nagy hatással volt rám, de az első igazán nagy élményt Bruce Davidson képei jelentették. Ő volt az első kedvenc fotósom. Aztán utána jött Irving Penn, Richard Avedon, majd természetesen néhány francia fotós is. Nagyon szerettem Doisneau fotóit. 1983-ban felfedeztem Diane Arbust, aztán találkoztam August Sander képeivel, úgy 1994 körül. Azóta ő az egyik nagy kedvencem.”
Az 1959-ben született, Hasselblad-díjas fotográfusnő New Mothers című sorozatát már bemutattuk blogunkon, a közvetlenül a szülés utáni pillanatok „arcait” megörökítető világhírű sorozat férfi változatában - mely alig másfél hónappal később készült - a bikaviadalok arcait láthatjuk. A fotográfusnő elmondása szerint érzékenynek és kiszolgáltatottnak találja azokat az embereket, akik fizikailag kimerültek, mint például az anyák, akik nemrég szültek, vagy azok a matadorok, akik éppen elhagyták az arénát. A bikaviadalok véres arcai és jelmezei a férfiak erőszakosságára és bátorságára emlékeztetnek, ám a fáradtnak, kimerültnek tűnő matadorok arcvonásai mégis felfedik törékenységüket.
Dijkstra a kezdetben három képből álló, majd 2000-ben újabb három portréval bővülő sorozatában – közvetlenül a bikaviadal utáni pillanatokban – vérfoltos arcú, szakadt ruhájú férfiakat, portugál matadorokat kapott lencsevégre. A holland fotográfusnő portréi készítésekor egy félig tudatos, félig ösztönös, olykor pózolt szerepre ösztönzi kiválasztottjait. Jellegzetes stílusának fontos eleme az is, ahogy modelljeit kiválasztja, instruálja és nem egyszerűen csak lekapja őket.

Ez a munkakapcsolat – az Új anyák modelljeivel ellentétben – csak rövid ideig tartott, hiszen az 1994 májusában készült sorozat szereplőivel azóta sem találkozott. A bikaviadalokat Portugáliában több helyszínen, köztük Montemor-o-Novo és Vila Franca de Xira községben is megrendezik. Mint több interjúban is elmondta; ezek a férfiak településről településre járva hetente más-más arénában harcoltak, így még az elkészült portrékat sem tudta személyesen megmutatni nekik.




(forrás: balkon.hu; sfmoma.org; artblart.com; tate.org; louisiana.dk)
Rineke Dijkstra 1994 márciusában kezdte el az Új anyák című sorozatát, miután jelen volt egy közeli barát második gyermekének születésénél. Dijkstra megjegyezte, hogy azonnal megérintette a barátja arcán megjelenő különböző érzelmek sokasága, amint az a karjába fogta az izgő-mozgó újszülöttet. A sorozat képeit ITT találod.