Alekszandr Mihajlovics Rodcsenko - (Szentpétervár, 1891. december 5. – Moszkva, 1956. december 3.) szovjet-orosz képzőművész: festő, grafikus, szobrász, fotóművész, - a 20. századi művészeti avantgárd egyik kiemelkedő alkotója volt. Rodcsenko a vizuális művészetek minden műfajában alkotott. Készített olajfestményeket, szobrokat, rajzokat, kollázsokat, fotómontázsokat, tervezett könyv- és folyóirat-címlapokat, hétköznapi tárgyakat, továbbá filmezett és fényképezett is. Alapító tagja volt a LEF-nek, ami együttműködő baloldali művészekből állt. Az elsők között szakított a fényképezőgép használatának hagyományos látószögével. A tárgyakat, modelleket alulról, vagy felülről, a legkülönbözőbb szögekből fényképezte. A politika korán felismerte a fotográfia propagandaerejét. A szocialista realista fotó sematikus látásmódját is Rodcsenkónak köszönhetjük.
Rodcsenko 1924-ben kezdett fényképezni. Eleinte főleg portrékat készített. Sok közülük, például Majakovszkij, Dovzsenko, vagy édesanyja fényképe ma is közismert. Mint fotóművész különös beállítási- és nézőpont-kísérleteivel vált korán ismertté. Az 1930-as években Majakovszkij Erről c. művéhez, és más könyvekben fotómontázst alkalmazott. A későbbiekben a forradalmi romantika vált rá jellemzővé. Propagandafeladatokat látott el. Tervezője volt az Épülő Szovjetunió című folyóirat sok számának. 1933-ban részt vett az épülő Fehér-tenger–Balti-tenger-csatornához államilag szervezett utazáson, ahol nagyszámú riportfelvételt készített.
Mivel ezen a héten Rodcsenko világhírű felvételét választottátok a HÉT FOTÓJÁNAK, ezért mai bejegyzésünkben - a képre kattintva - a fotográfus további munkáit találod.
(forrás: wikipedia.hu; theredlist.com)