2020-ből nézve anakronizmusnak látszik, hogy egy olyan mesterséget vagy művészi pályát, mint, amilyen a fényképezés, női vagy férfi hivatásnak tekintsünk. A 19. század végén bekövetkező a társadalmi változások, a nőknek a családi életben betöltött szerepeiken túlterjedő ambíciói, vagy egzisztenciális problémáik miatti munkahely keresése, többeket a fényképészek műtermébe irányított. Míg egyesek óvták a nőket, hogy gépekkel, vegyszerekkel bánjanak, mások pl. a feminista sajtó, kifejezetten ajánlotta a műtermi fényképezést. A fotózás elméletének és gyakorlatának különböző szintű elsajátítása után sokfajta út állt a nők előtt: fogadókisasszony, retusőr, műtermet működtető hivatásos fotográfus, vagy a kísérletező, újfajta látást magukévá tevő alkotói pozíció. Előadásunkban Besnyő Éva életművéhez méltó nőfotográfusok útkereséseit (Máté Olga, Révai Ilka, Landau Erzsi, Rogi André, Kárász Judit, Kálmán Kata, Ata Kandó) választjuk példaként a 20. századi fotótörténetből. - olvashatjuk E. Csorba Csilla művészettörténész gondolatait a Fotóhónap katalógusában.
Fotó: © Besnyő Éva: Önarckép, Berlin, 1931E. Csorba Csilla előadását 2020. november 26-án a Kassák Múzeumból online közvetítették, és ma mi is megmutatjuk nektek.
A Kassák Múzeumban korábban elhangzott másik elődást itt találod:
Vándorláz - Fisli Éva előadása a húszas-harmincas években kivándorló magyar fotográfusokról