Gyorsan eljön az a pillanat, amikor szétnézünk, s a hagyományos fotó szinte minden megjelenési formájában kompjúter-függő lesz. S akkor a kézzel, kémiai úton előállított, nem tetszés szerinti számban sokszorosítható fénykép ugyanolyan ritka és nehezen megszerezhető lesz, mint ma egy rajz, grafika, festmény. A ma kortárs fotográfiája holnap már a tegnap műtárgya. - írta Kincses Károly a kétezres évek elején a Mai Manó Ház legelső fotóárverésének katalógusában.
A világ legdrágább fotóit 2011-ben már láthattátok a Mai Manó Ház Blogon, de a lista természetesen azóta is folyamatosan változik. Az utóbbi idők egyik legnagyobb újdonsága Peter Lik megjelenése volt, aki “Phantom” című képével rögtön az első helyre ugrott, megelőzve Andreas Gursky fotóját. Az ausztrál tájképfotós Arizonában készített fekete-fehér fényképéért egy magángyűjtő 6,5 millió dollárt fizetett 2014-ben. A fotográfust sokan azzal támadták, hogy nem hivatalos aukción adta el a képet. Az ügy kisebb botrányt kavart a fotós közéletben, így a világ legdrágább fotóinak listáját most kétféleképpen is értelmezik: van, amelyiken kizárólag a hivatalos aukciókon - jellemzően a két legnagyobb aukciós háznál a Sotheby’s-nél vagy a Christie’s-nél - értékesített képeket veszik figyelembe, míg a másikon (ahol azóta Lik már három képpel szerepel) a magáneladások bevallott bevételei is beleszámítanak a kialakult sorrendbe.
Bejegyzésünkben a legdrágább magyar fotókat mutatjuk be. Egészen pontosan kettőt, hiszen a hazai- és világviszonylatban is más-más fotós képe áll az első helyen. Moholy-Nagy László alkotása a világon valaha eladott legdrágább magyar fotográfia, míg Friedmann Endre (aki nem azonos az ugyanezen a néven született Robert Capával) képe a Magyarországon valaha eladott legdrágább magyar fotó címmel büszkélkedhet.
Moholy-Nagy László fotója 2012-ben a világ legdrágább fotóinak listáján is szerepelt, az előkelő tizedik helyen. (Moholy-Nagy László munkája Herbert Bayer Lonely Metropolitan című, 1932-es fotómontázsával holtversenyben került fel a tízes toplistára.) Érdekesség, hogy Moholy-Nagy egyik festményével is szerepel egy fontos listán. 2016-ban a New York-i Sotheby’s árverésen fizetett hatmillió dollár (1,728 milliárd forint) révén Moholy-Nagy László úgynevezett telefonképeinek egyike, az EM 1 Telephonbild című alkotás lett az aukción valaha eladott legdrágább magyar műtárgy.
A Sotheby's aukciósház 2012. december 12-13-i árverésén Henry Buhl híres, A Show of Hands című fotógyűjteménye került kalapács alá. Moholy-Nagy László 1925-ben készült, Fotogram című munkája rekordáron, 1 482 500 dollárért, átszámítva mintegy 431 millió forintért kelt el a New York-i árverésen, mely egy képzeletbeli díjjal, az aukción valaha eladott legdrágább magyar fotográfia elismeréssel is járt.
© Photo courtesy of Sotheby’s
Tóth György Emese című fényképe 2007 őszén a Kieselbach Galéria és Aukciósház árverésén 1,8 millió forintért kelt el. Kortárs magyar fényképért addig még nem fizettek ennyi pénzt - olvashattuk mindenhol, ám alig pár hónappal később Friedmann Endre Szerelem című fotója 2.2 millió forintos leütési árral döntötte meg ezt a rekordot, melyet azóta is tart. A világ egyik legrangosabb fotókiállításán, a kölni Fotokinán 1963-ban nagydíjas lett Friedmann Endre Szerelem című sorozata. Negyvenöt év elteltével, 2008 májusában a kollekció egyik kulcsképe rekordot döntött itthon; az MTI örökös tudósítójának fotója a kikiáltási ár több mint harminchatszorosáért, 2,2 millió forintért kelt el a Kieselbach Galéria aukcióján. Friedmann Endre rekorder fotója – mely 1962-ben vagy 1963-ban készült – egyébként vintázs, azaz korabeli, a művész által aláírással jelzett nagyítás, tehát nagy valószínűséggel ebből a képből az egyetlen ilyen darab. A negatív persze biztosan megvan az MTI archívumában, de arról vintázs nagyítás már nem készülhet, így az értékesített 29.5x39.6 cm-es kép egyedi műalkotás. A Kieselbach Galéria tulajdonosa szerint az ötvenöt éve készült fotóért végül a jutalékkal együtt 2,65 millió forintot fizettek.
Friedmann Endre is ott ült a ma már fotótörténeti jelentőségű árverésen, melyről a Mai Manó Házban megrendezett Képes Beszéd programsorozatunkban - ahol egyébként az 1963-as évet jelölte meg a kép készítésének időpontját - így mesélt:
"Én amikor ott ültem és licitáltak, akkor sem hittem el, hogy mi történik. Tudtam a kép kvalitását, ez a kép nagyon sok helyen volt kiállítva a világban, nagyon sok díjat nyertem vele, de közben rázott a hideg, mert valójában én nem gondoltam soha, hogy ilyen pénzt az én fotómmal el lehet érni."
(Az eseményről készült videó hamarosan a YouTube csatornánkon is elérhető lesz.)
Fotó: Friedmann Endre: Szerelem, 1962© Kieselbach Galéria
(forrás: nol.hu; index.hu; kieselbach.hu)
A Mai Manó Ház Blogon korábban bemutatott legdrágább fotókat itt találod:
A világ legdrágább fotója
A világ legdrágább családi fotója
A világ legdrágább önarcképe
A világ legköltségesebb fotója
A Mai Manó Házban bemutatott legdrágább fotók