A 2000-es évek első évtizedében az 1955-ben, Lipcsében született Andreas Gursky tartotta rekordot: a londoni Sotheby's 2007 februárjában megrendezett aukcióján 99 Cent II Diptychon című fényképe 3.346.456 dollárért kelt el.
Az elmúlt évtized jelentős fordulatot hozott a fotográfiai tematikájú árverések terén, bár a listavezető személye nem változott.
Gursky nevét talán kevesebben ismerik, de Rajna II. című fényképe 2011 novembere óta még azok előtt is ismertté válhatott, akik korábban sohasem érdeklődtek a fotográfia iránt. 1999-ben készült fényképéért elképesztő összeget, 4.338.500 dollárt fizettek. A minden idők legdrágább fényképeinek húszas listájára az elmúlt évtizedben Cindy Sherman hat, Andreas Gursky öt, Richard Prince kettő, Jeff Wall és Thomas Struth egy-egy, és egy ismeretlen fotográfus szintén egy képével került fel.
És hogy miért éri meg fotót venni? Arra Kincses Károly válaszol, akinek gondolatait a Mai Manó Ház első és ezidáig egyetlen fotóárverési katalógusából idézzük:
"A képben megtestesülő tehetség, alkotóerő, tudás nem inflálódik, hanem az idő múlásával egyre értékesebb lesz. Minden változik, az épületeket átépítik, a falakat átfestik, a régi pénzeket újabbakra cserélik, emberek, történelmi szituációk jönnek-mennek, de a műalkotás ugyanolyan marad, nem változik. Amilyennek egyszer megcsinálták, olyan az idők végezetéig. Ugyanolyannak látjuk harmincévesen és húsz év múlva, plusz három dioptriával is. A műtárgyba fektetett pénz őrzi értékét vagy növeli, anélkül, hogy reggelente órákat töltenénk a börze-kurírok olvasgatásával, a műtárgy felvidít, ha rossz a kedvünk, jóleső elégedettséggel tölt el, ha örülünk, szóval aki még nem próbálta, rajta, aki már tudja, az gyakorolja. [...]
A fényképezést 1839-ben fedezték fel, jó százhatvan esztendőn keresztül élt és virágzott, s éppen mostanában nagyon jelentős átalakuláson megy át. A fényképezés minden része, a művészi képalkotást leszámítva, elhagyja a nehézkes múltszázadi technológiákat, s digitális jelek formájában készül, terjed és marad fenn. Mondom, kivéve a fotóműtárgyakat, mert ezeknél az alkotók jelentős része megmarad a történeti technikák mellett. Gyorsan eljön az a pillanat, amikor szétnézünk, s a hagyományos fotó szinte minden megjelenési formájában kompjúter-függő lesz. S akkor a kézzel, kémiai úton előállított, nem tetszés szerinti számban sokszorosítható fénykép ugyanolyan ritka és nehezen megszerezhető lesz, mint ma egy rajz, grafika, festmény. A ma kortárs fotográfiája holnap már a tegnap műtárgya. Pénzt képre."
Mai bejegyzésünkben olyan képeket láthattok, melyek nemzetközi aukciósházakban az elmúlt évtizedben kerültek kalapács alá, és kimagasló eredményükkel felkerültek a "legdrágább fényképek" listájára. A képaláírásban a műtárgy címe mellett a leütési árat, az aukció időpontját és helyét, valamint az aukciósház nevét is megtalálod.
A listában szerepel Richard Prince a tízéves Brooke Shieldsről 1983-ban készült kollázsa, amelyen az azóta híres színésznővé vált kislány meztelenül látható egy zuhanyfülkében. A kollázs a Spiritual America című sorozat részeként készült, alapjául Gary Gross fotója szolgált, amely Brooke Shields édesanyjának engedélyével készült a Playboy Sugar 'n' Spice című, 1976-os kiadványa számára. A képet 2007-ben bemutatta a New York-i Guggenheim múzeum is, a kiállítást akkor nem kísérte különösebb felháborodás, de 2009-ben a rendőrség gyermekpornográfia gyanújával eltávolította a londoni Tate Modern múzeum kiállításáról és felnőttkori képre cserélték. A fotóért 2014-ben közel négymillió dollárt fizettek.
A galéria megtekintéséhez kattints a képre!
(forrás: wikipedia.org; christies.com; andreasgursky.com; sothebys.com; tate.org.uk; artwriting.com; wikipedia.hu)
A legdrágább fotók listájáról már több képet is bemutattunk, az első helyen álló fotó mellett korábban írtunk már a világ legdrágább önarcképéről, a legdrágább aktfelvételéről, a három féle árnyalatban is létező legdrágább tájfotóról, valamint a világ legdrágább megrendezett fotójáról is.