Így változik a szépségideál különböző országokban (Photoshop projekt 2015)

2020. április 30. Mai Manó Ház

2014-ben Esther Honig amerikai újságírónő, közösségi média-szakértő Honig kísérlete tárgyául egy saját önarcképét választotta, melyet a világ 25 országába közel 40 embernek küldött el, a Fiverr oldalán - melyen alkalmi munkákat adhatunk vagy vállalhatunk el - arra kérve őket, hogy „tegyék őt széppé”.
Egy évvel később egy brit orvosi honlapon is megjelent egy sorozat, melyet Esther Honig kísérlete inspirált, hiszen a Photoshop uralta világban mára szinte teljesen eltűnt a természetesség a portrékból, ráadásul az utómunkákat földrajzi és kulturális tényezők is nagyban befolyásolják.

Az Online Doctor oldal szerkesztői – akik a felhívásban arra kérték fel 18 grafikust, hogy országuk kulturális preferenciáinak megfelelően módosítsák a kapott fotót – így írtak a projektről:
Hogyan változik a szépség megítélése az egész világon? Ebből az egyszerű kérdésből született a tanulmány ötlete. Megkértünk a világ minden tájáról származó grafikai tervezőket, hogy a Photoshop segítségével a saját nemzetük ízlése szerint alakítsák át a kapott képet úgy, hogy az vonzóbbá váljon országuk többi lakosának. 

mix.png

Főleg női tervezőkre összpontosítottak – a grafikusok között 14 nő és 4 férfi volt – mivel azt akarták, hogy egy nő ítélje meg azt, hogy mi számít vonzónak hazájukban, és hogy jobban megértsék az őket érintő nyomást. A szabályok szerint a ruházat módosítható volt, de formájának láthatónak kellett lennie. Nincs meztelenség. Az összes többi változtatás, beleértve a képen szereplő hölgy alakját és formáját is, már csak a grafikuson múlt.

Amint az látható, a tervezőink e képek némelyikét szinte felismerhetetlenné tették az eredeti fényképhez képest. Míg egyesek egy enyhe fogyás kivételével nagyjából hasonlóak voltak, mások teljesen új nőre hasonlítanak. Gyakran előfordultak a hajszín, az öltözék és a derék-csípő arány drasztikus változásai. Néhány tervező észak-, dél- és közép-amerikai országokban túlzott homokóra-alakot készített; az európai és az ázsiai nemzetek grafikusai viszont úgy döntöttek, hogy annyira vékonnyá teszik, hogy becsült testtömegindexe (BMI) az általunk végzett felmérés szerint 17,5 alá esne, vagy veszélyesen közel állna hozzá. Az NHS (National Health Service), azaz a Nemzeti Egészségügyi Szolgálat szerint „Az anorexiával küzdő felnőttek BMI-je általában 17,5 alatt van.”

A szépség és a tökéletesség széles körű megítélése mély és tartós kulturális hatással lehet mind a nőkre, mind a férfiakra. Ennek a projektnek az a célja, hogy jobban megértse a szépség potenciálisan irreális szabványait, és megnézze, hogy az ilyen elvárások hogyan változnak az egész világon.

A galériában az eredeti és a módosított képeket találod. 

(forrás: onlinedoctor.superdrug.com)

A divatmodellek világa egy zárt közösség, a bekerüléshez elengedhetetlen a tökéletesnek tartott test, arc és megjelenés. Ezek a bizonyos fizikai tulajdonságok már régóta ünnepeltek ezen a területen: egy karcsú test, szép bőr, hosszú haj és szimmetrikus arcvonásokkal rendelkező személy nagyobb eséllyel indul a divatszakmában, mint akikkel szűkmarkúbban bánt a sors. Az 1969-ben Londonban alapított Csúf Modellügynökség (Ugly Model Agency) ezt az űrt szerette volna betölteni a divatszakmában. A modelleket Loomis Dean fényképezte, ezeket a képeket ITT találod.

Ajánlott bejegyzések:

Ugrás a lap tetejére
süti beállítások módosítása