A hónap híres szülötteit bemutató sorozatunkba ezúttal a májusban született fotóművészek közül válogattunk.
MÁJUS 13. - JAN SAUDEK (1935-)
Jan Saudek - akinek képeiből már a Mai Manó Házban is rendeztünk kiállítást - 1935. május 13-án született Prágában és ott is nőtt fel. Gyermekkorának története egyenlővé lett a második világháború, illetve az újjáépítés történetével. Az elveszett gyermekkor keresése, az álmok és vágyak világa utáni sóvárgás talán ezért olyan meghatározó a képein. Saudek világa egységes, nincs benne intellektualizálás. A világot számára a nemek harca mozgatja, és egyedül az is értelmezheti. Kultuszának tárgya a test, az erotika, ami azonban már-már obszcenitásba fordul, a gyengédség, ami néhol összemosódik a giccsel.Saudek már 1951-ben elkészítette első fotókompozícióját. Első periódusában fekete-fehér képek jellemzik, már tele érzékiséggel és életszeretettel, mint a csecsemőt tartó férfi képe, anya gyermekével, vagy a várandós édesanya hasát csókoló kisgyerek képe. 1966-ban egy Bojmira nevű nő meztelen fenekét mutatta neki. Meghatározó pillanat volt ez a fotográfiája történetében. "Azóta is azt a hátsót keresem." Saudek ebben az időben a napi munka után éjjel dolgozott, lámpafénynél festette ki képeit. A fotók hátterét, a málló vakolatú falat otthona, bérelt szobájának fala szolgáltatta -- hozzájárulva a bizarr hangulathoz. Saudek számára az élet csodálatos, és a szomorúság is a csoda része. A legjobb bizonyíték erre a magánéletéből az 1986-ban történt öngyilkossági kísérlet.
A fotóra kattintva Saudek provokatív képeiből találsz egy válogatást.
Fotó: Jan Saudek: Image Nr. 213/5, Ilary © Jan SaudekMÁJUS 15. - RICHARD AVEDON (1923-2004)
Truman Capote az Observations (1959) című könyv előszavában írta, hogy az 1923. május 15-én született Richard Avedonnak már tizenéves korában volt egy boxgépe és ennek segítségével nagyon komolyan készült jövendő élethivatására. Szobájának falait a padlótól a mennyezetig újságokból kivágott Munkácsi és Man Ray képekkel tapétázta be. Mikor megbukott a záróvizsgáján, apja azt tanácsára jelentkezett a kereskedelmi tengerészethez, ott kapta első fényképészeti kiképzését.
A második világháború után New Yorkban egy szociális kutatási iskolát látogatott, ahol egy kísérleti fényképezési tanfolyamon Alexey Brodovitch, akkoriban a Harper’s Bazaar művészeti vezetője tanított. Ez az együttműködés méltó volt tanítóhoz és tanítványhoz. 1945-ben Brodovitchnak sikerült különböző szerkesztőségekkel való kapcsolatai segítségével kiváló képességű tanítványát pályáján elindítani. Egy év múlva az újonc túl volt a kezdet nehézségein. Fényképei rendszeresen jelentek meg a Harper’s Bazaar-ban és a Life-ban. Richard Avedon munkái nélkül ma már lehetetlen lenne a nemzetközi fotótörténetet lejegyezni, hiszen ikonikus divatfotói, portréi az egyetemes fotóművészet szerves részét képezik.
A fotóra kattintva Avedon ikonikus portréiból találsz egy válogatást.
Fotó: Richard Avedon: Marylin Monroe, actor, New York, 1957 © The Richard Avedon FoundationMÁJUS 19. - BERT HARDY (1913-1995)
Bert Hardy angol fényképész, a sajtófotózás egyik úttörője 1913. május 19-én született. Egy hétgyerekes, szegény angol munkáscsalád elsőszülött fiaként látta meg a napvilágot London Blackfriars negyedében. Már tizennégy éves korában munkába kellett állnia. Egy gyógyszerész adott neki munkát, aki üzletében fényképészeti cikkeket is árusított. Első fényképeinek egyikén - még kölcsönbe kapott géppel - a nyitott hintóban tovasuhanó V. György királyt és Mária Viktória királynét sikerült lencsevégre kapnia. A fotó sokak érdeklődését felkeltette. Később szabadúszóként alkalmazta a The Bicycle magazin, ekkor vásárolta első, 35 mm-es Leica fényképezőgépét. Az utca mozgalmas életét megörökítő, újszerű képei miatt azonnal felfigyeltek rá, alkalmazta az Általános Fényképész Ügynökség (General Photographic Agency), majd megalapította saját, Criterion nevű ügynökségét. Tom Hopkinson újságíró csábította át a harmincas-negyvenes évek vezető illusztrált lapjához, a Picture Posthoz. 1941 februárjától itt jelentek meg az egész világon ismertté vált fotósorozatai a Londont ért légitámadásokról, a háborús angol hétköznapokról.
A fotóra kattintva Hardy sajtóképeiből találsz egy válogatást.
Fotó: Bert Hardy: Chelsea Party, 1952 © Bert Hardy /Getty ImagesMÁJUS 24. - SYLVIA PLACHY (1943-)
Sylvia Plachy a kortárs fotográfia megkerülhetetlen klasszisa. A világhírű, magyar származású, budapesti születésű fotográfus a forradalom után, 1956-ban egy lovaskocsiban rejtőzködve, szüleivel jutott át az osztrák határon, majd két évvel később New York környékén telepedtek le. Azóta is ott él családjával. Első felvételeit még az osztrák Alpokban készítette tizenöt éves korában, egy iskolai kirándulás alkalmával. Az édesapjától ajándékba kapott Agfa Box kamerával egy fekete kecskét fényképezett a hófödte, fehér tájban. 1964-ben, tanulmányai során kezdett el fényképezni. A Pratt Institute művészeti képzésében vett részt és a harmadik évben, a fotográfiai kurzuson tanulta meg az alapokat és érezte meg, hogy ez lesz a hívatása. Tanára, Arthur Freed javaslatára – aki azt gondolta, hogy ők ketten rokonlelkek – kereste fel Sylvia Plachy André Kertészt. A tanárnak igaza volt. Sylvia a hatvanas évek közepétől gyakran meglátogatta André Kertészt, sokat beszélgettek életről, fotográfiáról és mély barátság alakult ki közöttük: mintha nagyapjához járt volna az unokája. „Sosem láttam a pillanatot nagyobb intimitással és emberiességgel megtapasztalni és filmen rögzíteni.” – mondta tanítványáról és annak képeiről André Kertész. Sylvia Plachy 1974-től mintegy harminc éven keresztül a Village Voice, a New York-i kulturális hetilap meghatározó fotográfus munkatársa volt. Az olvasóknak nyolc éven keresztül hetente, egyetlen képben mesélt el egy New York-i történetet, szavak nélkül a város különös krónikásaként a többnyire UNGUIDED TOUR (Nem irányított városnézés) elnevezésű rovatában. Első kötetét, a legendás Unguided Tour-t ennek a rovatnak a képeiből és egyéb, a Voice számára készített munkáiból válogatta.
A fotóra kattintva Plachy képeiből találsz egy válogatást.
Fotó: Sylvia Plachy: Délutáni szerelem, 1982 © Sylvia PlachyMÁJUS 25. - NOBUYOSHI ARAKI (1940-)
Araki az egyik leghíresebb japán kortárs fotóművész 1940. május 25-én született Tokióban. 1959-től tanult fotográfiát és filmezést a chibai egyetemen, majd 1963-tól egy reklámcég fotósaként dolgozott. Itt ismerte meg későbbi feleségét, Yokot. Híressé az 1971-ben Yokoval kiadott "Sentimental Journey" című albummal vált. Ez a fotósorozat a nászútjuk egyszerű pillanatait, intim szituációit, a napok múlását mutatja be. Araki mániákusan fotózta a mindennapok apró részleteit, a képeken többnyire felesége életszerű cselekvéseit örökítette meg. 1990-ben, Yoko halálával ért véget a szisztematikus képgyártás. A legenda szerint ezek után néhány hónapig csak felhőket fotózott. Később visszatért a nők fényképezéséhez: prostituáltakról, iskolás lányokról készített felvételeket. Kiállításait világszerte nagy érdeklődés, gyakran felháborodás kíséri, amely egyes esetekben a képek elkobzásához, feljelentésekhez vezetett.
A fotóra kattintva Araki erotikus képeiből találsz egy válogatást.
Fotó: Nobuyoshi Araki: Mythology, 2001 © Araki(forrás: baruchfoundation.org; lens.blog.nytimes.com; photographersgallery.org.uk; maimano.hu; mutualart.com)
A hónap híres szülötteit bemutató sorozatunk korábbi részeit itt találod:
Öt híres fotográfus, aki októberben született
Öt híres fotográfus, aki novemberben született
Öt híres fotográfus, aki decemberben született
Öt híres fotográfus, aki januárban született
Öt híres fotográfus, aki februárban született
Öt híres fotográfus, aki márciusban született
Öt híres fotográfus, aki áprilisban született